{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.
  • Udskiftning af ventil på vandrør til opvaskemaskine 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Trailer
  • #1   30. sep 2012 Prøv at spørge i din lokale synshallen.
    Mvh Leif H.

• #2   30. sep 2012 kig på din reg. attest..

men det må den ikke! 1600kg trailer er en ordentlig kleppert! og med yderligere 950 kg på.. puha!

• #3   30. sep 2012 synshal. ups smiley

• #4   30. sep 2012 De 1600 Kg,må være totalvægt,og de 950 er vel last.??
    Mvh Leif H.

• #5   30. sep 2012 Det nærmer sig nogle tal hvor du skal have et trailerkørerkort. Uden trailerkørerkort må du bl.a. kun trække bilens egenvægt plus 50 kg (der er dog flere regler der kan udløse krav om trailerkørerkort).

• #6   30. sep 2012 Lige præcis, Leif smiley Det var for at spore jer nærmere på, hvilken trailer der er tale om . .
    Men tak for svarene, jeg må undersøge det, hos syns hallen.

• #7   30. sep 2012 Att, Mikkel S.
    Held og lykke. smiley
    Mvh Leif H.

• #8   30. sep 2012 total - lastvægt = trailerens vægt . trailerens vægt +de 950 kg = X
    X < tilladt påhængsvægt og X +50kg <end bilen bilens vægt .så kører du lovligt.

• #9   30. sep 2012 Sådan er det vist ikke længere, Michael b. Er der ikke tre forskellige regelsæt lige nu, alt efter hvornår du har erhvervet kørekort

• #10   30. sep 2012 Nix med eller uden trailerkort er det for stor vægt. Du må trække ca 1200 kg og så skal du have trailerkort

• #12   30. sep 2012 Peter : ved du hvad traileren vejer da ? ziden du kan sige det er for tungt .

• #13   1. okt 2012 Det var pokkers jens s - du har ret!. Der er kommet en bekendtgørelse 15/8-2012 der ændrer reglerne på dette område smiley
    Bekendtgørelsen kan findes her https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=143073.

Her er et klip fra kørekortbekendtgørelsen (det er punkt 3 og 4 der er interessante i denne sammenhæng) :
    § 12. Kørekort til kategori B (almindelig bil) giver ret til at føre:

1) Personbil indrettet til befordring af højst otte personer foruden føreren og en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, jf. dog § 24, stk. 2.

2) Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, jf. dog § 24, stk. 2.

3) Vogntog bestående af person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.

4) Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 750 kg. Vogntogets samlede tilladte totalvægt må ikke overstige 4.250 kg. Overstiger vogntogets samlede tilladte totalvægt 3.500 kg, må vogntoget kun føres, når en særlig køreuddannelse og praktisk prøve er gennemført i overensstemmelse med § 38, stk. 1 og 5 (B+).

5) Trehjulet motorcykel og trehjulet bil, jf. dog § 24, stk. 2.

6) Traktor/motorredskab.

7) De i § 8 nævnte køretøjer.

Stk. 2. For ikke-registreringspligtige påhængsredskaber sker fastsættelsen af påhængskøretøjets tilladte totalvægt i henhold til stk. 1, nr. 3 og 4, ved brug af påhængsredskabets faktiske totalvægt.

• #14   2. okt 2012 Okay ja, det gav mig lidt mere hjælp.. har fundet ud af:
    Bilen må trække 1400kg
    1600kg trailer, må maks belastes 1260kg

Så efter hvad jeg kan regne mig frem til, kommer båd(950kg)+trailer(340kg) tilsammen til at veje 1290 kg, altså må der godt køres med den?

• #15   2. okt 2012 ja , det kræver alle oplysninger før svaret kan blive korrekt smiley god tur med traileren .

• #17   3. okt 2012 Den side ved FDM du henviser til jens s har stadig reglen med bilens egenvægt plus 50 kg med - og den skrev du jo selv ikke gælder længere.
    Det er da egentlig lidt utroligt at FDM laver en artikel en lille måned efter reglerne er blevet ændret, og at de så ikke bruger de nye regler...

• #19   5. okt 2012 Personligt ville jeg holde mig fra den: Én ting er om du må trække den og om du skal have trailerkort eller ej.
    Noget andet er, at den jo ikke bare skal kunne trække den på flad vej i medvind...har set flere der står uforstående og skal trække båd+trailer op ad rampen, for "den må jo godt trække den", men må opgive på rampen og 3-4 mand må hen og skubbe bagpå.

• #20   5. okt 2012 Og lige en ting mere:

Hvis den vægt du skriver, er bådens angivne vægt, skal du huske at lægge vægten på motor, brændstof og grej til og så vil jeg vove at påstå at du har overskredet de 1400kg.

• #21   7. okt 2012 Ja, men så meget "grej" er der heller ikke smiley Men du har ret.. Ligemeget hvad, skal jeg have kortet til næste år, så det er den eneste vej ...

• #22   25. okt 2012 Mikkel S: Har selv haft en Golf 4, med 1400kg træk og det går fint det der. Trailerkort eller ej. Din FAKTISKE totalvægt vil jo være:
    1 stk. golf 4 = 1280? KG.
    1 stk. Trailer = 340 KG.
    1 stk. Båd 950 KG

IAlt: 2570 KG. Altså langt fra grænsen på 3.500kg hvor du skal have trailerkort.

Jeg har selv haft kørt en del med autotrailer, hvor vi tit regnede på det, og har forhørt mig ang. vægt, det er altid den "faktiske" vægt til tæller.

• #23   25. okt 2012 Michael H - læs lige mit indlæg fra 1. oktober. Der står følgende i loven, så jeg ved ikke lige hvor du har "forhørt" dig - men det du oplyser er altså forkert...

"Overstiger vogntogets samlede tilladte totalvægt 3.500 kg, må vogntoget kun føres, når en særlig køreuddannelse og praktisk prøve er gennemført i overensstemmelse med § 38, stk. 1 og 5 (B+)."

Er du fortsat i tvivl, så læs det jeg linker til smiley

• #24   25. okt 2012 Jens B: Jeg læste skam godt, jeg har engang ringet og spurgt ved politiet i forbindelse med en kørsel. Og den er skam god nok. Det er jo ikke realistisk at regne ud fra en absolut 100% læsset trailer. Eks. hvor mange små biler ser du ikke køre rundt med en autotrailer? (incl. mig selv)
    For lidt at udpensle mit eksempel:

Sitaution 1: Jeg må eks. læsse en 900kg bil og trailer egenvægt 500kg = 1400kg. derved lovligt. Men med det du siger må jeg ikke da traileren er en 2tons tailer info: T:2000/L:1500

Sitaution 2: Et firma kører med en god maskintrailer T:3500 L:2800 - Med mindre han har 4hjuls trækkere i firmaet er der så ingen der må køre med den??
    Jeg kan nemt opremse 30firma'er her som gør det på den måde, og ingen problemer har.

Det jeg prøver at sige er du læser lovgivningen forkert.

• #26   25. okt 2012 hvad er straffen hvis man bliver stoppet med en 750kg trailer uden bremser og reg attest siger max 500kg uden bremser?

• #27   25. okt 2012 Michael H - jeg kender mange der kører for hurtigt uden problemer - det gør det bare ikke lovligt.
    Jeg tror du forveksler om det er lovligt i forhold til bilen. For i forhold til bilen, så er det den faktiske vægt, men det har ikke noget at gøre med om du skal have trailerkørekort.

Men du kører bare med den størrelse trailer du mener du må - jeg er ligeglad, det er jo kun dig selv det går ud over. Det jeg mener er problematisk er at du prøver at give andre det indtryk at det er lovligt ud fra den faktiske vægt. Er du måske villig til at betale deres bøde når det viser sig at du tager fejl? Eller endnu værre, hvis der sker et uheld og deres forsikring ikke dækker fordi de kørte ulovligt?

• #29   25. okt 2012 ville bare høre ... min båd har fast plads så bliver kun kørt 2 gange om året de få km der er.
    lige nu har jeg en 525kg trailer og båden vejer 380kg+96kg motor + udstyr så der er en del overlæs så den skal skiftet men da den kun er til transport når den skal i vandet og når den skal hjem for vinteren ville en 750 nok være bedre hehe

• #31   26. okt 2012 det nemmeste er at kontakte en synshal der vil du få det korrekte svar så er der ikke længere nogen tvivl.
    MVH. Hasse

• #32   26. okt 2012 Jens B: Du har egentlig ret ang. trailerkort det er en jungle med reglerne der. Men det jeg forholdte mig til var udelukkende hvad bilen lovligt kunne slæbe.

Michael A: Som Jens s er inde på hjælper det intet at købe 750kg trailer U/bremse, da det er meget få biler der faktisk må slæbe 750kg u/bremse trailer.
    Hvis du endelig ville opgradere skal du nok op i noget med bremse.

Kommentér på:
Trailer

Annonce