6.937 visninger
|
Oprettet:
Nogen som kan beregne propel for mig..?? {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
søger info om hvilke propel som ville passe til min båd.
Har en Bayliner 2755 på 2800kg med en mercruiser 7.4L MPI motor og bravo 2 drev.
Ville gerne den ikke var så tung i numsen og lidt hurtigere ud af vandet topfart betyder ikke så meget bare den ikke var så tung også ved lave omdrejninger og "lang" tid om at komme op at plane.
Ved ikke hvilke jeg har på nu men en alm 3 bladet propel ikke stål..
Vh.
Kenneth Lindgren
maj 2004
Følger: 35 Følgere: 67 Både: 7 Emner: 87 Svar: 1.038
maj 2012
Følger: 5 Følgere: 16 Både: 1 Emner: 27 Svar: 137
aug 2009
Følger: 1 Svar: 5
maj 2004
Følger: 35 Følgere: 67 Både: 7 Emner: 87 Svar: 1.038
maj 2012
Følger: 5 Følgere: 16 Både: 1 Emner: 27 Svar: 137
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Både: 1 Emner: 63 Svar: 619
maj 2004
Følger: 35 Følgere: 67 Både: 7 Emner: 87 Svar: 1.038
Ja, muligvis, men det er da bare en møtrik der skal af?
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
Hilsen Hasse
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
Den er 4-bladet og gør virkelig en forskel på acceleration og generel performance, uden at den mister væsentlig topfart (mistede 1-2 knob på min båd).
Men det er nødvendigt at du kender stigningen på din propel, som ses ved at afmontere den, så er det indgraveret i den, med et P efter et 2-cifret tal.
Derudover skal du vide hvor mange rpm motoren tager ved topfart med fuld gas i nogenlunde stille sø, med din typiske oppakning/antal personer ombord.
maj 2012
Følger: 5 Følgere: 16 Både: 1 Emner: 27 Svar: 137
Ja der er flaps på de virker dog ikke..
Tak for svar drenge.
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Både: 1 Emner: 63 Svar: 619
Hel og lykke her fra håber det vil lykkes
maj 2012
Følger: 5 Følgere: 16 Både: 1 Emner: 27 Svar: 137
Men tak håber jeg også.
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
Hvi du nu bare gør som jeg har skrevet tidligere så skal du nok få det maximale ud af din motor.
MHT. Flaps ?? så giver det en mere stabil båd og vil da hjælpe med at få røven op af vandet men hvis det er TOPFART du er ude efter så er flaps en dårlig ide da flaps gør båden længere BAG motoren og tager en del fart
Du BØR i første omgang koncentrere dig om omdrejningerne ved FULD fart pg størrelsen på din propel og DEREFTER kan du begynde at lege med de forskellige mærker propeller , om det er en 3-4 eller fembladet propel er et tempererament spørgsmål ???? en 3 bladet er lidt hårdere ved bådens egenskaber ved topfart hvor en 4 eller 5 bladet KAN give en mere stabil båd MEEEEEEN det kommer da ELT an på en prøve da der er MEGET forskel på bådenes form i bunden og folks forventninger til stabilite og topfart og ikke mindst EVNEN til at sejle
maj 2012
Følger: 5 Følgere: 16 Både: 1 Emner: 27 Svar: 137
Kan den være i nødprogram eller noget? Det kan sagtens tage 5000 i frigear dog kommer der noget alarm der hyler kort når man prøver at gi gas. Om det en slags begrænser der siger noget ved jeg ikke.
Jeg er ikke så interessert i topfart mere hurtig planing og brændstof økonomi.
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Både: 1 Emner: 63 Svar: 619
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
maj 2012
Følger: 5 Følgere: 16 Både: 1 Emner: 27 Svar: 137
Men ved sgu ikke hvad der er galt nu, nogen siger knasten er den som laver problemetda den ikke er ens på MPI og med kaburator..
Og vi har bygget MPI på en kaburator motor..
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
for nu har du da fået en masse informationer men det ser da ikke ud som om du har prøvet dem og det her skriveri kan jo fortsætte i en uendelighed og så er sommerren pludselig forbi og så står du stadig med noget der ikke duer.
Jeg håber ikke at du bliver sur over mit svar men der ser ikke ud som om du kan løse problemet selv.
MVH Hasse
maj 2012
Følger: 5 Følgere: 16 Både: 1 Emner: 27 Svar: 137
Det jo ikke til at tro på hvad der så passer, det nemmeste er at sige ja der jo mange muligheder og det kan været det ene og det andet.. Øhhh ja OG hvad mener du så med det..??
Mht. propel kan siger folk også det samme, og der skulle man faktisk helst købe en 6-8stk og prøve sig frem.. Men det gør man jo ikke..
Dog er propellen det mindste problem lige nu.. Men spørger kun her da der måske er folk der deler samme problem stilling eller har en kompetent viden som man så kan gå efter.
Og de ting der bliver skrevet bliver brugt og det er med møder telefon samtaler eller endda folk som har hænderne i olien.. Dog uden løsninger og uden et tilfredstillende resultat.
Og skal så også sige at have jeg penge til at sende en mand til at fejlsøge for 500 plus moms i timen deruda og derefter lade ham lave tingene til samme pris.
Ja så var baadgalleri nok ikke stedet jeg brugte tiden at skrive mine problemer i.
Fordi så måtte han jo finde ud af om han så kunne eller ej, men han får penge for det og kunne jo bare videre fakturere den hjælp han end måtte få.
Meeeen sådan spiller kontoen ikke og DERFOR søger jeg hjælp... Bum
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
du sejler ud og giver den fuld gas og kikker på omdrejnings tællerren og hvis den går op på 3000 rpm og din motor fks. må tage 4500 omdrejninger så kikker du å størrelsen af din propel og så går du 3 tommer NED i størrelse og prøver der ???
Der er folk her på galleriet så du HELT sikkert kan låne en propel af til test.
Hilsen Hasse
maj 2012
Følger: 5 Følgere: 16 Både: 1 Emner: 27 Svar: 137
Men nu skal lortet lige sejle til at starte med.. hehe
God weekend
maj 2012
Følger: 5 Følgere: 16 Både: 1 Emner: 27 Svar: 137
Fordi så må det ligge et andet sted evt knasten som ikke passer til MPI fra kaburator.
Men vi vil tage propellen af når vejret tillader at daffe på lavt vand og skrue den af og så kan vi se om den er helt håbløs den som er på.
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Både: 1 Emner: 63 Svar: 619
maj 2012
Følger: 5 Følgere: 16 Både: 1 Emner: 27 Svar: 137
maj 2012
Følger: 5 Følgere: 16 Både: 1 Emner: 27 Svar: 137
En quicksilver 18 1/4 x 19 som seljer 4600 rmp 52 km/t ved 3800 rpm planer den lige akkurat men kæmper.
Satte en gammel propel på idag med hakker i på alle blade som er en
17 1/4 x 21 som sejler 4400 rpm 54 km/t ved 3400 rpm planer den lige akkurat med kæmper.
Dette er gjort med 2 mand i og en halv tank ca 150L og lidt vand på tanken osv så vil skyde på ca 3200kg Ialt..
skal man op eller skal man ned?? Og skal man ændre pitch ellr størrelse hvad skal man??
vi vil plane ved meget lavere omdrejninger og går ikke op i topfart da den allerede sejler ret langsomt af sådan en båd, men bare en god march hastighed på 30-35km/t
Økonomien er elendig sådan som det er nu, ved den er dyr, meeeeen.
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
maj 2012
Følger: 5 Følgere: 16 Både: 1 Emner: 27 Svar: 137
maj 2012
Følger: 5 Følgere: 16 Både: 1 Emner: 27 Svar: 137
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
MVH. Hasse
att Lindgren
du skriver at det lyder vildt med en 15 " hvoffor ???????
det er de logisk at hvis den sejler 4600 rpm men en 18 1/4 x 19 så skal propellem være mindre så jeg TROR sgu at det skal være en 15 " men lad os se hvem der får ret
Jeg kikkedde lige på båden &&&& det er jo en TUNG båd !!!!!
maj 2012
Følger: 5 Følgere: 16 Både: 1 Emner: 27 Svar: 137
Tænke 5500 måske liger er voldsomt nok hvor mange rmp ville den så ikke tage bare når man skulle cruise?? Og hvor økonomien er bedst ved jeg ikke om den tager 4000rpm ved cruise men ikke sejtrækker eller 2500rpm og sejtrækker.. Det
jo så spørgsmålet hvad der er bedst.
Havde vi bare ikke haft bravo 2 på så var det nemmere at finde en "låne propel" så man kunne prøve sig frem..
Hav
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
START DER
maj 2012
Følger: 5 Følgere: 16 Både: 1 Emner: 27 Svar: 137
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
hvis producenten skriver mellem 4600 og 4800 så ville jeg ikke gå højere op
men hvis den går 28 knob ved 4600 rpm så skal du nok ikke forvente mere
men jeg tror dog at hvis du går en tomme ned så vil din komme hurtigere ud ag vandet og med samme topfart men det vikke nok være lidt spild af penge da det jo ER en TUNG båd MVH Hasse
maj 2012
Følger: 5 Følgere: 16 Både: 1 Emner: 27 Svar: 137
Jeg skal ha fat i en 4 bladet propel og nogen siger så en 17" da man sænker rpm 150 bare ved at få et ekstra blad på.
http://www.baadgalleri.dk/forum/generel-diskussion/15936-propel_skifte_hvad_er_bedst_for_mig_og_hvor_skal_jeg_handle
maj 2012
Følger: 5 Følgere: 16 Både: 1 Emner: 27 Svar: 137
Kunne være fedt med en dealer i dk som havde samme bytte service og samme propel..
Nogen som kan beregne propel for mig..??