Hjælp en sofasejler! {{forumTopicSubject}}
Hej i Forummet!
Jeg vil gerne opgradere til en rigtigt speedbåd/ motorbår (har sejlet en jolle med 10 hk rundt om Samsø i nogle somre og elsker det).
Nu vil jeg gerne kunne nå rundt i hele området omkring Samsø (Århus, NordFyn, Helgenæs,Sjællandsodde, Hundested) primært forår og sommer. Mest smutture med familien (4-5 mand) og evt. en enkelt overnatning i eller udenfor båden og af og til en fisketur. Vandski mm. er ikke væsentligt, men sikker transport mellem Samsø fra Hundested i godt vejr er vigtigt (så slipper vi for færgen ; -).
Jeg vil rigtigt gerne have nogle gode råd/ tommelfingerregler, så jeg ved hviken type/størrelse båd jeg skal lede efter i den billige ende.
Jeg har ingen motorkundskaber, men tager selvfølgelig speedbådskørekort.
Hvor stor en båd er det rimeligt at sejle fra Hundested til Samsø i godt vejr med 5 mand ombord, f.eks.? Der er jo færger og dønninger på det stræk (når vinden er i nord) og lidt af den slags skal båden jo kunne klare, da man vel ikke kan stole 100 % på vejrudsigten og bølgehøjden hjemmefra.
Jeg vil gerne kunne trække båden efter en almindelig bil.
Glæder mig til jeres ideer og reaktioner samt en sommer med nye ture på vandet.
Mange hilsner
Sofasejler.
jun 2009
Følger: 1 Både: 2 Emner: 6 Svar: 59
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 4 Både: 1 Emner: 30 Svar: 89
At ligge midt mellem Samsø og Hundested i et eller andet åbent fuldplanende "flyvepap" i en kuling fra Nord er noget lort... Især hvis du får motorstop
Du skal nok gå efter noget halvplanende med en stabil dieselmotor og med lidt kahyt som man ka' gå i læ i samt en tør plads til VHF-radio og GPS-navigator...
sep 2008
Følger: 52 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 1 Svar: 648
Alternativt køb en halv stor RIB med V-bund, de vejer ikke så meget, så er nemme at traile, og så for du ikke noget mere sikkert at sejle i. Bliver den fyldt med vand er den fx. lænset på et par minutter.
apr 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Fik et godt grin til ideen om "fuldplanende flyvepap". Blev bekræftet i ideen om noget lukket. Tak for bidragene til Fister og Henrik.
Hvor meget mere pålidelig er en indenbordsmotor? Går ud fra, at den giver et bedre tyndgepunkt og dermed sødygtighed i forhold til udenbordsmotor/påhængsmotor.
Hvad med ekstraomkostninger til en indenbordsmotor, mere eller mindre hyppig service og den slags?
Håbefulde hilsner
Sofasejler
jun 2009
Følger: 4 Følgere: 2 Både: 5 Emner: 16 Svar: 46
Til store både er indebordsmotor at foretrække, det giver blandt andet mulighed for badeplatform bagpå
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 4 Både: 1 Emner: 30 Svar: 89
Men ellers er der nok ikke mange fordele... Og dog - Diesel er stadig billigere end benzin og en påhængsmotor er temmelig tørstig...
sep 2008
Følger: 52 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 1 Svar: 648
Går ud fra du vil have en indenbords med z-drev da den skal stå på en trailer, her er de fleste med benzinmotor.
Den tungere motor giver i de fleste tilfælde en mere rolig båd, men er ikke mere sikkert at sejl i end en med udenbords motor, faktisk er en indenbords benzinmotor mindre sikker at sejle med i forhold til brandfare.
Sammenligner indenbords benzinmotor med en moderne 4-takt pæhængs, så er den udenbords noget mere benzinøkonomisk.
jul 2009
Følger: 2 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 2 Svar: 16
Halvplanende (max 15-16 knob). Med 50hk Nanni diesel kan du ved march fart (ca 10 knob) nøjes med 1ltr/sømil.
Ikke til vandski, men fantastisk tur/fiskebåd. Og nej jeg har den ikke selv, men det har min kammerat.
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 6 Svar: 39
Du skulle kikke på min båd, den er i stand til alt det du efterlyser og så er den lige sat til salg.
Mvh Bent
Hjælp en sofasejler!