{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.
  • 2 times rengøring i dag senest 17:00 500 kr.
  • Jeg skal bruge en låsesmed til et skab 400 kr.
  • Ca 20 kvm væg med standhaftig tapet 2.500 kr.
  • Gummimåtter, bundmåtter, hjulkapsler, stålfælge med dæk. 1.200 kr.
  • Ophængning af spisebordslampe i betonloft i 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Benzin økonomi 4 takt vs 2 takt
  • #1   19. feb 2012 Når vi snakker påhængsmotorer:

    Fordele ved 4-takt:
    Støjsvag
    Lavt brændstofforbrug
    Miljøvenlig

    Ulemper ved 4-takt:
    Høj pris
    Høj vægt
    Har ikke lige så god acceleration og topfart som en 2-takt (mærkes specielt hvis båden bruges til vandsport)
    Kræver en del vedligeholdelse som man ofte skal have en fagmand til at kigge på og mange avancerede dele som kan gå i stykker og blive et dyrt bekendtskab
    Har tandrem som skal skiftes


    Fordele ved gamle alm. 2-takts motorer:
    Lav pris
    Lav vægt
    Enkel konstruktion, dvs. færre dele som kan gå i stykker
    Nem at vedligeholde
    Kræver service sjældnere end en 4-takt
    Ingen tandrem
    Maximal acceleration og topfart

    Ulemper ved gamle alm. 2-takts motorer:
    Støjer meget
    Der skal tilsættes 2-takts olie
    Lugt fra udstødning
    Højt brændstofforbrug
    Dårlig for miljøet (og kan derfor ikke godkendes af nyeste regler og sælges heller ikke mere)


    Fordele ved nye 2-takts motorer (E-Tec, TLDI mv.):
    Lav vægt
    Miljøvenlig
    Enkel konstruktion, dvs. færre dele som kan gå i stykker
    Støjsvag (ca. samme niveau som en 4-takt)
    Lavt brændstofforbrug (ca. sammen niveau som en 4-takt)
    Nem at vedligeholde
    Kræver service sjældnere end en 4-takt
    Ingen tandrem
    Maximal acceleration og topfart

    Ulemper ved nye 2-takts motorer (E-Tec, TLDI mv.):
    Høj pris (men ikke meget dyrere end 4-takt)
    Der skal tilsættes en speciel 2-takts olie (som ikke er helt billig, men det skulle være forholdsvis lidt olie de i blander)
    Kan i nogle situationer lugte lidt mere fra udstødningen end en 4-takt


    Alt i alt syntes jeg selv at der er klart flest fordele og færrest ulemper ved de nye 2-taktere og vil derfor anbefale disse.
    Specielt Evinrude E-Tec tiltaler mig fordi:

    3 års garanti
    Serviceintervallet er hvert 3. år eller 300 timer
    MEGET kraftigere generator end alle andre 4-taktere, 2-taktere og "nye" 2-taktere


  • #2   19. feb 2012 helt enig


  • #3   19. feb 2012 Nye 2-taktere ? er det 2010 modeller og frem efter der er tale om her, eller hvor langt går man tilbage for at der er tale om ''nye'' ?

    Mvh Esben


  • #4   20. feb 2012 Kan kun anbefale Evinrude E-tec!

    Min 150hk HO E-tec går fantastisk..... Noget nær den hurtigste acceleration jeg nogensinde har prøvet på vandet.


  • #5   20. feb 2012 De nye 2-takter har været på markede en del år. De første var Mercury/Mariner Optimax som stadig produceres og de er faktisk tit lidt billigere end tilsvarende 4-takt.

  • #6   20. feb 2012 Nye to-taktere er (uanset årgang):
    Evinrude E-Tec
    Tohatsu TLDI
    Mercury/Mariner OptiMax


  • #7   20. feb 2012 Har en Mercury Optimax fra 2000 - og det "spiller" bare.
    Enig i fordele/ulemper som Thomas G har listet.


  • #8   21. feb 2012 Tak for hjælpen smiley


  • #9   23. feb 2012 Skal der sejles med en speciel olie på de e-tec motore? Hvorfor ikke alm 2 taks olie til påhængsmotore?

  • #10   24. feb 2012 Ja det er en speciel en, men den bruger ikke så meget af den (sammenlignet med hvad en gammel 2-takter bruger).

    Evinrude XD100 hedder den og findes bl.a. her: http://www.afi.dk/product.php?id_product=45506


  • #11   24. feb 2012 Hvad sker der ved at sejle på alm marine 2 takts olie? Det har jeg dag gjort hele 2011. Syntes dog også den røg meget ved lave omdrejninger hehe

  • #12   24. feb 2012 Tror nu ikke der sker noget, men såvidt jeg ved skal motoren indstilles til hvilken olie man bruger da blandingsforholdet vist er væsentlig mindre hvis man bruger XD100 olien! Så i det store hele er det nok somme pris om man bruger en billig marine 2-takt olie eller den org. da blandingsforholdet er mindre!

    Hvis du spørger Evinrude, er den org. også væsentlig bedre - se side 18+19 her: (link fjernet)


Kommentér på:
Benzin økonomi 4 takt vs 2 takt

Annonce