Indenbords motor {{forumTopicSubject}}
Har sådan en Saab 9hk indenbords motor
Med ferskvands køling skal det så være halv vand og halv kølervæske?
Sker der noget der er mere kølervæske i end vand? Tænker også når det bliver sommer igen
Mvh Morten
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
For 100% rent glykol fryser faktisk allerede ved omkring -12 grader. Og hvis koncentrationen af glykol bliver højre end ca 70%, så falder frostsikrings egenskaberne.
Glykol har også en dårligere varmefylde end vand, i en 50% blanding ca 17% dårligere. Det betyder at hver liter væske flytter mindre energi, og dermed køler dårligere end hvis det var rent vand. Og jo federe blanding, jo tykkere er væsken også. Og det bliver derfor også svære for vandpumpen, at pumpe vand/glykol blandingen rundt. Og langsommere flow i systemet, er lig med mindre køleeffekt i systemet.
Lige et par link omkring emnet.
http://lcglad.dk/sporgehjornet/glykol/
http://www.formel.dk/materialedata/solfangervaeske.htm
Den korte version, følg det der står på dunken, og put ikke mere i ende nødvendig.
mar 2017
Følger: 95 Følgere: 130 Både: 1 Emner: 15 Svar: 59
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 593 Både: 2 Emner: 2 Svar: 242
Hvis du vælger den forkerte vil du have øget korrosion i kølesystemet.
Så på slup vil jeg tro kølervæsken skal være grøn hvis vi snakker en motor der er +20år gl.
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 574 Både: 2 Emner: 28 Svar: 1.117
mar 2017
Følger: 95 Følgere: 130 Både: 1 Emner: 15 Svar: 59
Var der for lidt i haha
Nej ved hva du mener wessel
Indenbords motor