1.435 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Skift af påhængsmotor Skift af påhængsmotor

Hejsa allesammen

Jeg har en Fletcher Arrowsprint (13 fod) fra 1994 med en Johnson 40 hk påhængsmotor fra 1996.

Det er egentlig et perfekt match for skoget er godkendt til 40 hk.

Alligevel synes jeg agterspejlet ligger lidt lavt i vandet og det skyldes at sådan en Johnson (med el-start og powerstrim) vejer ca. 90 kg.

Hvis jeg skiftede motoren ud men en 30 hk uden powertrim og med manuel start som kan fås helt ned til 50 kg, tror i så båden vil sejle hurtigere eller langsommere?

Båden ville jo blive hele 40 kg lettere bagtil men til gengæld have 10 hk mindre.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Samling af MARTINSEN GAS GRILL model 160 002 476 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skift af påhængsmotor
  • #1   17. sep 2018 har set den type båd med op til 75hk den hænger lidt med røven, men hovedsagen er jo bare den kan komme op og plane, har du brændstofs tank og batteri bagved ?
    og det vil være dumt at droppe powertrim det bliver du ked af.

• #2   17. sep 2018 Jeg har tank(ene) bagved. Og plejer at sejle med ALT for meget brændstof da det er min første båd og jeg lige har fået den i år, så der kan selvfølgelig også spares lidt vægt.

Har også overvejet om jeg skulle opgraderer til en Yamaha 60 hk 2 cyl 2t. De vejer jo omkring det samme som min 40 hk Johnson og har 50% mere power men nu var det lige lidt for sjov om der var nogle som havde en bud på om båden faktisk kunne blive hurtigere af en mindre motor.

• #3   17. sep 2018 Den bliver ikke meget hurtigere af 40kilo. kontra de 10hk du mister.
    den bliver klart langsommere.
    jeg har haft samme båd med en 50hk Yamaha 4takt mener den vejer 98kg.
    den hang lidt med måsen, men flyttede batteri og tank op i snuden på båden, der hjalp en del. og ang benzin så der altid vigtigt at have rigeligt med brændstof med.

• #4   17. sep 2018 Havde en 14 fods med 60HK - det passede sgu meget fint.
    Mit bud er også at du vil miste fart ved at gå til 30HK.

• #5   17. sep 2018 Tak for rådene.
    Så ser jeg efter en 60 hk hvis jeg får lyst til mere fart smiley

• #6   17. sep 2018 Langsommere

• Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
    #7   20. sep 2018 Flyt tanke og batterie(r) op foran til at holde stævnen nede og så sørg for at trimme dit tilt
    så stævnen bliver presset ned ved at trimme ind til det passer.

• #8   21. sep 2018 hvis der er problemer når du sejler kan du altid montere Hydroflabs.

• #9   23. sep 2018 Hej Jens.
    Som de andre siger kunne det måske hjælpe at få noget mere vægt op foran. Er dog lidt i tvivl om jeg ville tage alt op i fronten af båd. Generelt vil båden lige bedst hvis din bådens vægt er center centeret. Måske du skulle pille de flaps af på benet. Der er meget modstand i dem. Så får du mere fart og bedre brændstof økonomi. Desuden ser motoren ud til at sidde langt nede?

• #10   23. sep 2018 Hov rettelse (Christian) i stedet for Jens.

Kommentér på:
Skift af påhængsmotor

Annonce