865 visninger
|
Oprettet:
båd med indenbords motor {{forumTopicSubject}}
Jeg overvejer at købe en båd med indenbords motor . Er der nogen der har erfaring med gode og knap så gode motorer . en 150 hk indenbords motor har den samme virkningsgrad som en 150 hk påhængs motor ? . Jeg har en speedbåd med 90 hk påhængsmotor . Jeg syntes at der er for meget vægt bagtil . Så er der en bedre vægtfordeling i en med indenbords ?.
giv gerne en kommentar til mit indlæg
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 53 Både: 4 Emner: 69 Svar: 1.119
Det sagt, Du kan ikke forvente en 150 hk indenbords båd til at sejle som tilsvarende med 150 påhængsmotor, det er dog ikke pga motoren men pga konstruktionen.
Indenbords skrog er som regel tykkere og mere tungt pga forstærkninger til at kunne bære 350 vibrende kilo siddende i bunden. Mange påhængsmodeler er der en del vægt besparelse hvor gelcoaten i bunden er ikke så tykt men stivet af tværgående spanter.
Den anden faktor er proplusions typen, En drev eller påhængs skrue er som regel mere effektivt i forveksling ende faste skrue aksel . Til gengæld er faste skrue akslet meget mere drift sikker.
Du har dog ret i at en mid og lav siddende indenbords motor i skroget giver bedre balance og sødygtighed.
mar 2015
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 10
båd med indenbords motor