{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  styresystem på speedbåd???
  • #1   8. jun 2010 Jeg følger lige med smiley

    Hvad skal man evt. bruge til styringen?
    Altså alle dele?


  • #2   8. jun 2010 hmm jamen det du skal bruge er rat, styrebok og et kabel som går fra rat til motor....og så en boks der er komb ineret gas og geatr

  • #3   8. jun 2010 Det er jeg klar over, men der skal vel bruges noget holdere osv. til kabel nede ved motor?
    Du kan jo ikke bare sætte et kabel på og så dreje?


  • #4   8. jun 2010 hmm, jamen ifølge min teori vil man bare kunne lave et universal beslag at bolte på motoren og så sætte kablet i, men hvis jeg nu tager heælt fejl, skal det vel købes specielt til bådmptpr mærket?

  • #5   8. jun 2010 jeg har et sæt til til fjernstyring. har det hele pånær rat vis du er intraseret. mvh Rasmus Svar i en pb ved intraresse.

  • #6   8. jun 2010 rasmus B: har send besked til dig

  • #7   8. jun 2010 Af styresystem, kan du vælge hydraulisk system, mekanisk via et teleflex kabel, eller en mekanisk løsning via wirer som løber på begge sider indv. i båden. De tre systemer kører så med sit eget drejesystem oppe ved rattet. Om man vælger det ene frem for det andet, er et spøgsmål om kroner. De fleste bruger teleflex løsningen. Men alle tre systemer passer til alle påhængsmotorer.
    M.h.t. gas/gear, ja så skal motoren jo være bygget til at kunne klare dette. I bund og grund, er der kun tale om to kabler som kan køre frem og tilbage, og som går ned til motoren. Et til at give gas med, og et til gear-skifte. Hvis motoren er bygget til fjernbetjening, ja så kan der købes færdige kit, lige til at skrue på, hvor så de to kabler køres ind over.
    Nogle gas/gear bokse er fremstillet specifik til en eller få motortyper, grundet andet el-udstyr i dem, som alarm, choker, udtag til omdrejningstæller, trimur osv. osv. Og andre er alm. universale bokse.


  • #8   8. jun 2010 det styresystem jeg vil have i er det hvor der kun er et kabel som bare løber i den ene side af båden og ender i en tyk stang agtig ting som så spændes på motor, det er nok det der teleflex???

  • #9   8. jun 2010 Ja flemming
    det er teleflex smiley


    Hvor køber man dele som dette?


  • #10   8. jun 2010 marinecentrer har det hele ved jeg


  • #11   8. jun 2010 se på www.palby.dk
    Download deres katalog, og se fra side 374 og nogle sider frem. Her fremgår alt vedr. styresystemer og gas/gear .


  • #12   9. jun 2010 Ja, Kim C har beskrevet det så godt at der ikke er meget mere at sige til det..
    Det er et spørgsmål om behov og pris.
    Wiresystemet er lidt ustabilt, da voldsomme udslag kan få den til at hoppe af skiverne. Og det er ikke spændende at ligge i 8 m/s og rode med det ude i båden.

    Flexsystemet er ret sikkert og den "billige" løsning. Ulempen er bare at du generelt skal holde i rattet hele tiden,-selv ved lav fart, da båden ellers vil dreje af sig selv grundet skruens træk - Styrbord/bagbord, alt efter dens rotationretning.

    Hydraulisk er styre stabil (ligesom i en bil), men koster lidt mere. I længden er det den foretrukne version, men igen..det er behovet og pengepungen der afgør det.

    Og Kims indlæg svarer jo på resten. Mac


  • #13   9. jun 2010 Jeg har bestemt mig på forhånd for at det skal være flex system, men jeg kan ikke se hvordan det kan dreje motoren, hvis det bare er nogle kabler der ligger?

  • #14   9. jun 2010 oppe ved rattet er en styreboks hvor der er et kabel i som går hele vejen ned til motoren og bliver spændt fast, når du så drejer på rattet bevæger du den wire der er inde i kablet som så trækker/ skubber i det stembel der er for enden af det kabel, derfor drejer den motoren

  • #15   9. jun 2010 Hvis du køber et teleflexsystem, kan det fåes med no feed back, så er der ingen belastning i rattet.

Kommentér på:
styresystem på speedbåd???

Annonce