{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.511 visninger | Oprettet:

Erfaring med sprøjtemaling søges {{forumTopicSubject}}

Ohøj,

Jeg vil gerne sprøjtemale min båd indvendigt med Hempels Brilliant Enamel. Min ven har en kompressor og sprøjtekande. Men jeg mangler lidt viden om teknik.

Skal der iblandes fortynder, og hvor meget?

Og så har jeg hørt at lagene ikke skal være for tykke så der kommer løbere.

Jeg havde tænkt mig at gøre det i haven på en vindstille dag.

Er der ellers andet jeg skal tænke på?

Jeg har åndedrætsværn og asbestdragt.

Mvh Asger

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlfinding og reparation af kabel 1.000 kr.
  • Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Sæt vaskemaskine til (el) 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • elektriker 600 kr.
  • Mounting of TV on wall 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Erfaring med sprøjtemaling søges
  • #1   26. maj 2010 Husk en god vandudskiller, og køb nikrille handsker i steden for de billige latexhandsker da de typer opløsnings stoffer der bruges fiser lige igennem dem. Beskyttelsesbriller vil også være en god ting.

Malingen skal fortyndes for at den kan sprøjtes. Ikke for tynd og ikke for tyk. Der er også noget med en anbefaling på dåsen omkring hvor meget den må fortyndes. Men den bør have konsistens som mælk. Men igen det kommer også an på hvilken type sprøjtepistol du bruger.

Der skal sprøjtes flere tynde lag vådt i vådt, husk du skal også grunde først.

Forarbejdet er meget vigtigt da det er her du har den største indflydelse på slut resultatet. Hvis du sprøjter i haven så vil du uanset hvad få små dyr ect på overfladen. Affedtning er meget vigtigt du kan starte med Hempels yact cleaner og her efter Degreaser, evt slutte af med en tagcloth.

• #2   26. maj 2010 Ahøj Asger..
    Tja..Teknikken er svær af beskrive. Det ligger i håndleddet efter nogle gange...-år !
    Indvendigt gør det ikke så meget at der er lidt fejl, da det jo faktisk kun er for pynt. Det vil sige at det ikke bliver udsat for vind og vejr.
    På malings dåsen står der normalt fortynder forholdene. Det kommer helt an på, hvilken sprøjte og dyse du bruger. En kop sprøjte findes i mange kvaliteter. Jeg vil ikke sige det skal fortyndes sådan og således, da mange ting kan spille ind, og jeg ikke vil være skyld i et dårligt resultat.
    En kop sprøjte har to funktioner..
    1: Første tak i håndtaget giver kun luft.
    2:Håndtaget i bund giver maling ud af dysen. (Check viftens vinkel-lodret eller vandret !!) Skal først justeres ved at dreje det yderste runde beslag og derved dreje dyse hovedet i midten til det passer.
    Start altid med luft først og når du er få cm fra emnet trykker du helt ind, så malingen kommer. Træk så sprøjten i en jævn linie over emnet,- med samme afstand og vinkel, ud over enden af emnet, hvor du slipper håndtaget lidt så der kun kommer luft ud når du har passeret slutningen af emnet..
    -Fandme svært at beskrive..Alt er nemt når man ved det..!
    Dertil kommer luft trykket og viftens bredde, samt temperaturen i lokalet.
    Tænk altid på små ting i luften når du maler udenfor. Nu er det indvendigt, men vil anbefale at gøre det indendørs, hvor alt er fejet rent og intet flyver rundt i luften. Ærgeligt med dyr etc i lakken bagefter.
    Påfør kun et let,- ikke dækkende lag de første gange. Dermed undgår du løbere. Stop nogle cm fra enderne, da hjørner og kanter ALTID får mest og derved kommer løberne. Hellere male flere gange end for få og det hele løber. Men husk at male næste gang inden det tører for meget. Altså ikke tage for store områder, der når at tørrer.
    Puha..Skriv mere specifikt, hvis du har andre spørgsmål.
    Øvelse gør mester...-men man lærer også ved at spørge..Mac

• #3   26. maj 2010 Tak for svarene. Det lyder som om der er en del teknik i det... Sidder og tænker at det da egentlig også bliver meget flot med pensel smiley

Til Carsten P
    En vandudskiller, sidder den før sprøjtepistolen og fjerner vandet fra luften? Sådan en tror jeg ikke han har...

Jeg har vasket båden grundigt med rengøringsmiddel og havde tænkt mig at tørre den over med acetone inden maling. Tror du ikke det er godt nok?

Der skal grundes først. Og det kan ikke være med sprøjte, men skal være med pensel/rulle eller hvad?

Til Mac
    Jeg forstår udmærket din beskrivelse af teknikken, da jeg lige havde læst det 2 gange smiley
    Når man maler siden af båden kommer man jo ikke til at kunne male udover emnet hvor du siger man skal gå fra at sprøjte maling til at puste luft. Holder man så sprøjten væk fra emnet før man begynder at puste luft? Hvis du forstår...

• #4   27. maj 2010 du kan godt male ganske pænt med en fin lakrulle eller malepude

• #5   27. maj 2010 Vandudskiller: Er meget vigtig når du skal male, da (som du selv skriver) fjerner evt. vand der er i luften fra kompressoren, jeg har 2 stk på, en tæt på kompressoren og en tæt på sprøjte pistolen.

Affedtning: Jeg ville helt klart købe en flaske degreaser fra Hempel den koste omkring 100kr og burde række til dit behov.

Grunderen kan også sprøjtes på.

Men som Steffen M skriver så kan du få et rigtig godt resultat med en fin lakrulle eller malepude, specielt når du ikke er trænet i at sprøjtelakere.

VH
    Carsten

• #6   29. maj 2010 Hej igen Asger..
    Hmm, som jeg skrev er set at sprøjtelakere svært at forklare..Det ville tage mig 15 min at vise dig teknikken og fortælle, hvor du skal passe på..
    Som Carsten så rigtigt skriver er en vanudskiller ret vigtig at have monteret, da vand i malingen er noget rigtigt lo.. ! Hvornår går du igang? Hvis du vælger at sprøjte istedet for rulle eller malepude, hvad også kan blive pænt,- må du gerne ringe, hvis du er usikker. Det er ikke så svært, men små tricks og så ellers kaste dig ud i det, evt. på en plade først for at få teknikken kan alle. Øvelse gør mester !!

• #7   29. maj 2010 Ps..Du finderr vinkelen ind mod emnet.. Starter sprøjten på luft..-af den simple årsag at trykket er opbygget og dysen blæst ren for evt malingsdråber der bliver klattet ud på emnet..og det er jo ikke smart.
    Så fører du sprøjten i en lige afstand fra emnet, fra ca en halv meter inden emnet, i en jævn, konstant fart, hvor du kun har luft på indtil ca 10 cm inden emnet og der åbner i bund på håndtaget for maling.. Træk sprøjte viften over emnet og luk for maling 10 cm efter du har passéret enden, men stadig med luft,- for at få den blæst fri for maling. Ind imod hjørner stopper du med maling få cm inden kanten/hjørnet, da du vil passere de områder flere gange og der dermed vil komme maling nok når du er færdig. Det er altid i kanter etc. de fleste får løbere.. Pyha..Er altså nemmere at vise end forklare.. men prøv..

• #8   30. maj 2010 Tak for alle jeres kloge ord.

Til Mac,
    jeg har valgt at rulle nu. Hvis det alligevel bliver pænt at rulle, har jeg ikke lyst til at kaste mig ud i sprøjtemaling.

Er bange for at der kommer til at gå for meget tid med det. Er i forvejen lidt tidspresset da jeg gerne vil kunne sætte båden i vandet 1. juli.

Men jeg vil huske rådene til mit næste bådprojekt...

Mvh Asger

Kommentér på:
Erfaring med sprøjtemaling søges

Annonce