17.392 visninger
|
Oprettet:
Afrensning af bund inden bundmaling {{forumTopicSubject}}
Har lige købt bundmaling Hempel Hard Racing Extra og Hempel Light Primer til en brugt 14" Limbo som jeg lige har købt. Damen i butikken sagde at det var det jeg skulle bruge.
Båden har tidligere været bundmalet og malingen smitter af når man kører en finger henover.
Skal jeg have den gamle maling af inden den får primer eller hvad? Hvad gør jeg?
Vil gerne gøre det rigtig da denne maling er ret kostbar.
sep 2005
Følger: 1 Emner: 21 Svar: 58
sep 2004
Følger: 1 Følgere: 7 Både: 2 Emner: 5 Svar: 223
jul 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 4 Svar: 20
sep 2004
(link fjernet)
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 61 Både: 2 Emner: 63 Svar: 1.895
men det er selvfølgelig kun min mening
sep 2004
jul 2009
Følger: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 12
mar 2010
Følger: 1 Både: 1 Svar: 2
mar 2007
jul 2008
Er det så rigtigt?
mar 2007
sep 2004
(link fjernet)
jul 2008
"Undersøg om gammel og ny bundmaling er forenlige, om nødvendigt påføres 1 lag Yact Primer som mellemstrygning".
Ved ikke hvad den tidligere ejer har malet med, så for en sikkerheds skyld foreslår jeg en mellemstrygning med Hempel Light Primer.
Føler mig stadigvæk ikke sikker på at det er rigtigt!
mar 2007
mar 2007
nej det er faktisk ikke så videnskabeligt
sep 2004
Som alt muligt andet malearbejde skal overfladen på bunden være ren og fri for gammel løstsiddende maling og snavs.
Hård, ikkepolerende bundmaling som HARD RACING vil efterlade et udludet lag af tom matrix, når sæsonen er slut. Dette lag bør fjernes ved vådslibning før ny bundmaling påføres for at opnå det bedste resultat med den nye bundmaling.
Polerende MILLE bundmalinger kan påføres direkte oven på gammel MILLE eller tilsvarende polerende bundmalinger efter afvaskning med ferskvand.
Blød bundmaling - BASIC - skal mellemstryges med et lag YACHT PRIMER, før ny bundmaling påføres.
Skift af bundmaling
Hvis man ønsker et bundmalingsskift er følgende gældende: man kan altid påføre en polerende eller blød bundmaling oven på en hård bundmaling (f.eks. en HARD RACING). Hvis det omvendte ønskes, skal man altid påføre et lag YACHT PRIMER som mellemtrygning.
så hvis du vil være sikker så byt dit Light Primer til Yact Primer
SLUT
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 45
Glasfiber er nemlig i sig selv ikke vandtæt, og med årene kan du få det man kalder osmose hvis din bund ikke er blevet lukket med epoxyprimer.
yacht primer er bare en meget tyndt flydende hæfteprimer (sølv), som er enorm nem at arbejde med, og skaber en ensartet overflade, hvor alle malinger kan hæfte på. Dette bruger man specielt hvis man ikke ved hvilken bundmaling der tidligere er brugt, eller hvis man som nogen af de forrige skriver. vil skifte fra blød til hård bundmaling.
Dog er alle de nye gængse bundmalinger idag blevet meget bedre til at samarbejde, og hvis du blot holder dig indenfor de kendte mærker såsom f.eks. Hempel eller International. Så er der ingen problemer. Blot du husker reglen med blød/hård bundmaling.
Hvis du ellers er i tvivl om noget har jeg selv god erfaring med www.båd-maling.dk ->
(link fjernet)
De er altid flinke til at give et godt råd, og både sælger produkter og udfører bundbehandlinger mm.
mvh.
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 45
Glasfiber er nemlig i sig selv ikke vandtæt, og med årene kan du få det man kalder osmose hvis din bund ikke er blevet lukket med epoxyprimer.
yacht primer er bare en meget tyndt flydende hæfteprimer (sølv), som er enorm nem at arbejde med, og skaber en ensartet overflade, hvor alle malinger kan hæfte på. Dette bruger man specielt hvis man ikke ved hvilken bundmaling der tidligere er brugt, eller hvis man som nogen af de forrige skriver. vil skifte fra blød til hård bundmaling.
Dog er alle de nye gængse bundmalinger idag blevet meget bedre til at samarbejde, og hvis du blot holder dig indenfor de kendte mærker såsom f.eks. Hempel eller International. Så er der ingen problemer. Blot du husker reglen med blød/hård bundmaling.
Hvis du ellers er i tvivl om noget har jeg selv god erfaring med www.båd-maling.dk ->
(link fjernet)/hjemmeside/Forside.html
De er altid flinke til at give et godt råd, og både sælger produkter og udfører bundbehandlinger mm.
mvh.
jul 2008
Det endte med at jeg sleb rigtig meget af det gamle maling af (som viste sig at være Hempel Hard Racing) derefter fik det 2 lag Hempel Yact Primer derefter 2 lag Hempel Hard Racing Xtra.
Så får vi at se om det holder.
Afrensning af bund inden bundmaling