4.219 visninger
|
Oprettet:
Råd søges til køb af lille speedbåd. {{forumTopicSubject}}
Hvilket skrog er bedst til højeste hastighed i forhold til motor størrelse,og der skal sejles i vesterhavet,så det skal også kunne ta en del bølger,størrelse max 13-14 fod?
sep 2008
Følger: 52 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 1 Svar: 648
(link fjernet)
Der står en nyere (speed) uden motor på dba.dk
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62392765
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 15 Både: 4 Emner: 152 Svar: 728
sep 2008
Følger: 10 Følgere: 4 Både: 2 Emner: 9 Svar: 57
lars - det du skriver modsiger hinanden. hvis du vælger en båd med en V-bund med meget bred V-form. altså en hvor graderantallet i vinklen er høj for du høj topfart men samtidig vil båden var meget usabil i bølger.
vælger du en båd med dyb V for du en båd der skærer sig gennem vanden og derfor har nemmere ved at tage bølger. ik dermed sagt at sådan en ik kan sejle hurtigt!
tag min båd Fx den kan godt klare bølger men der er bare ik ret meget sjov i det.
hvis jeg var dig ville jeg finde et andet sted at sejl eller overveje noget andet end speedbåd
jul 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 215
sep 2008
Lars - syntes egentlig også det er et lidt forvirrende spørgsmål
Heriette har nok ret, hvis du vil have en lille båd og samtidig sejle i store bølger, så kik efter en RIB, den flyder fint selv om de bliver fyldt med vand og motoren vil stadig være over vandet, og det lille cockpit er tømt for vand på et par minutter.
Du kan dele RIBène op i 2 typer De hurtiggående, der sætter høj fart og leg i bølger højest, der er ikke unormalt at en sådanne RIB med langt skarpt skrog og smalle pontoner går over 80 knob. Den anden type er bredere og har store tykke pontoner, og kan laste rigtig meget i forhold til størrelsen, men det går ud over farten og komforten i høje bølger.
aug 2008
Følger: 1 Både: 1 Emner: 3 Svar: 29
Nu har jeg en seadoo rxp med et komplet Riva stage 3 kit ,og den sejler ok fint i bølgerne,men kunne godt tænke en lille speedbåd der har et skrog der ligner seadoo's,og som vi kan være en voksen og et barn i,seadoo'n dur ikke til 2 personer.
sep 2008
Følger: 10 Følgere: 4 Både: 2 Emner: 9 Svar: 57
1: hvis du alene går efter fart har fletcheren noget mere potentiale. min chinewalk ved omkring 40 knob. og det er uden den store motoropsætning.
2: en fletcher ville være latterlig med 30hk. ingen ide i det da den er tilegnet ca 60 hk
sep 2008
Der findes flere mærker der har lavet 14 fods der kan håndtere store motorer i stil med Fletcher 14, kig fx også efter Global Sabra og Mustang Shakespeare, Sidst nævnte produceres stadig og kan købes for ca. 20.000 dkr. inkl. fast tank under fordækket.
aug 2008
Seadoo'n holder sig lige under de 130 km/t (gps)på en forholdsvis vindstille dag,jeg har ingen forventninger om og kunne finde et skrog der ville kunne klare,men det skal dog kunne bære en motor vægt på de omkring 100-125 kg.
sep 2008
Dyb V bund er kileformet fra stævn til agter. Dette giver den blødeste sejlads i bølger fordi skroget skærer som en kniv gennem vandet i stedet for at banke. Derfor er dette design populært til off-shore motorbåde. En ulempe ved det dybe V er en større dybgang, som gør det mindre egnet til sejlads på lavt vand og giver mindre stabilitet ved langsom fart eller stilleliggende. Eftersom det dybe V gør mere modstand end en flad bund, skal der flere hestekræfter til at nå samme fart.
Modificeret V bund er det mest almindelige skrog til mindre både fordi det kombinerer nogle af de bedste egenskaber ved de andre former. Det fladere agterskrog giver god stabilitet og giver høj hastighed, i lighed med den flade bund. Det dybe forskib kløver bølgerne, giver en blødere sejlads og kaster vandsprøjt ud til siderne. Som ved de fleste kompromisser er "modificeret V" ikke bedst i alle situationer, men det er en god løsning til allround familiesejlads.
aug 2008
Hvilken typer speedbåd har denne modificeret V bund?,Er det fletcher, Mustang og nævn gerne flere,og gerne links med den type skrog der er tilsalg, jeg har været igennem dba,guloggratis,blocket.se,boatshop24.com og selvfølgelig markedet herinde,det skal helst være et projekt uden motor,styrring osv da jeg har en helt speciel plan med båden.
sep 2008
Kan du gå lidt op i størrelse på båden vil der være flere interessante modeller at vælge. Ud over de nævnte speedbåde i 14 fods klassen kan du også kikke lidt efter en Sims Super, en virkelig fed båd men måske med lidt lav og kort snude til vesterhavssejlads.
Og hvad er bugtet? Og fortæl da lige hvad den plan går ud på
aug 2008
sep 2008
Kan desværre ikke lige finde den i galleriet da den ikke ligger under Limbo.
aug 2008
Men her er en nordmand der har taget skridtet,jeg vil dog ikke til og starte helt på nul,så jeg køber mig til et egnet skrog.
http://greenhulk.net/forums/showthread.php?t=77896
sep 2008
aug 2008
sep 2008
sep 2008
aug 2008
Har kigget lidt på en speedbåd kaldet Brømo,med nok forstærkninger de rigtige steder,ville den så kunne bruges?
sep 2008
Brømo er en forkortelse for Brøndby Motor, som var en OMC forhandler samme sted. Far og søn levede og åndede for både, men de er for længst historie. Der blev lavet Brømo'er er flere størrelser - vist op til 19' og de blev fremstillet til race.
14 fods modellen, der vejede 80 kg. Går 50 knob med en 50 hk. på hækken, så det er underholdende.
Formene har været i brug mange steder og der findes nok lige så mange varianter som der findes opskrifter på frikadeller.
I dag findes både som Winrace m. fl., i samme stil.
Den mest kendte har ret lille cockpit, 2 ikke alt for store personer kan lige sidde der. Man sider ret langt bagud i båden tæt på motorbrønden, tror det bliver svært at finde plads til at bygge motoren i båden uden at gå ind i cockpitet.
aug 2008
aug 2008
sep 2008
aug 2008
Jeg opretter en ny tråd når jeg kommer igang.
sep 2008
Glæder mig til at følge projektet
aug 2008
http://greenhulk.net/forums/showthread.php?t=110439
Råd søges til køb af lille speedbåd.