Hallett Sky BV-19 'Race' 1978
24.107 visninger
|
Oprettet:
Hallett Sky BV-19 'Race'
Årgang:
1978
Type:
Amerikansk Lakeboat totalrenoveret 2009/10
Fladbundet skrog med Jet-drev
Fladbundet skrog med Jet-drev
Drivkraft
Håndbygget Marine 383 stroked Chevy V8. MSD ign., rulleknast + en masse racestumper. flad momentkurve fra tomgang - 400hk+ v/5.700RPM.
Den tunge bigblock måtte ud, da den lette motor giver bedre vægt/hk faktor og øget sødygtighed.
Berjeley 12JG Jetdrev med A impel, 8graders droop snoot, place diverter og rideplate
(Før: 350 Chevy med kompressor - ustabil, men på gode dage tæt ved 450hk)
Den tunge bigblock måtte ud, da den lette motor giver bedre vægt/hk faktor og øget sødygtighed.
Berjeley 12JG Jetdrev med A impel, 8graders droop snoot, place diverter og rideplate
(Før: 350 Chevy med kompressor - ustabil, men på gode dage tæt ved 450hk)
Størrelse
19 Fods lakeboat - 5 personer.
Tørvægt ca 400kg
Tørvægt ca 400kg
Interiør
5 enkeltsæder, lys kunstlæder og mahogny lammeller i dørk for lav vægt.
Betjening: Foot-trottle, diverter (trim) handle, trust-direction handle.
Betjening: Foot-trottle, diverter (trim) handle, trust-direction handle.
Ekstraudstyr
2000w IBE incl. Ipod tilslutning, Sub, fjernbetjening. 2-kreds strøm, LED interiørbelysning, Fuld instrumentering: olietryk, olietemp., vandtemp., batteri 1+2, omdrejningstæller, tankmåler, kortplotter incl. GPS speedometer, sikkkerhedsstart, 2 kreds lænsepumpe.
Bemærkninger
Ultralet fladbundet båd, der med sit jetdrev har fuld "greb" i vandet fra stilstand: 0-60mph på under 5 sek.
Vmax med A impel bliver omkring 60-65mph.
Båden er Total istandsat - kun skroget er tilbage, hvilket er gennemgået af glasfiberspecialist for svagheder.
Billedet er af båden INDEN renovering - jeg vil forsøge at oprette at album til at følge renoveringen + ligge billederne herind (UMULIGT - man kan ikke sortere sine mange billeder efter upload - ØV)
Historietimen:
Rich Hallett arbejde i start 60'erne sammen med Barron boats i USA, hvor han fik hver 7'ende båd i royalty for sit dygtige skrogarbejde. Dem dressede han selv og solgte som costumboats. Han blev hurtig populær bland vovehalsene for hans højt ydende både - det kulminerede i 1964 hvor R. Hallett var designer på "The Harvey Aluminum Hustler"; en 30 fods hydroplane der nåede tæt ved 300mph. Op igennem 70erne og start 80erne blev Halletts viden til en række forskellige "lake-racers" hvor kodeordet var masser af heste omsat til fart. Modellen vi restaurerer er efter bedste vurdering model BV-19, og blev oprindelig designet til big block V8. Vores valg af en tunet smallblock er sket i jagten på vægtreduktion.
FOTO:
inden renovering: http://www.baadgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=1341
VIDEO:
Opstart: http://www.baadgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=1374
Vmax med A impel bliver omkring 60-65mph.
Båden er Total istandsat - kun skroget er tilbage, hvilket er gennemgået af glasfiberspecialist for svagheder.
Billedet er af båden INDEN renovering - jeg vil forsøge at oprette at album til at følge renoveringen + ligge billederne herind (UMULIGT - man kan ikke sortere sine mange billeder efter upload - ØV)
Historietimen:
Rich Hallett arbejde i start 60'erne sammen med Barron boats i USA, hvor han fik hver 7'ende båd i royalty for sit dygtige skrogarbejde. Dem dressede han selv og solgte som costumboats. Han blev hurtig populær bland vovehalsene for hans højt ydende både - det kulminerede i 1964 hvor R. Hallett var designer på "The Harvey Aluminum Hustler"; en 30 fods hydroplane der nåede tæt ved 300mph. Op igennem 70erne og start 80erne blev Halletts viden til en række forskellige "lake-racers" hvor kodeordet var masser af heste omsat til fart. Modellen vi restaurerer er efter bedste vurdering model BV-19, og blev oprindelig designet til big block V8. Vores valg af en tunet smallblock er sket i jagten på vægtreduktion.
FOTO:
inden renovering: http://www.baadgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=1341
VIDEO:
Opstart: http://www.baadgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=1374
Hallett Sky BV-19 'Race'
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.468
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Både: 1 Emner: 1 Svar: 16
@Jens: tak. Vi må nok desværre erkende efterhånden at vi er blevet rigtig glade for at bygge den slags, så vi leder også efter næste projekt...
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 28 Både: 3 Emner: 15 Svar: 127
Ferskvandskølingen giver en lidt højere drifts-temp. Har du monteret olie-køler?
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 1 Både: 1
Har du evt tips til hvor man finder brugte jetdrev mm. ?
Held og lykke med V8eren !
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
nov 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Både: 1 Svar: 4
Gav en høj, giver du ikke en stemme tilbage?
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Både: 1 Emner: 1 Svar: 16
Jimmy jeg kan jo blive positivt overrasket
Når det så er sagt, så har vi fået vores impel skåret til den bløde side - jeg vil hellere ha acceleration
Du ligger nok midt i mellem en A og en AA impel - hvis du får en AA impel i er der en chance for at du ikke kan udytte alle dine dejlige hk
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 1 Svar: 3
Hej Thomas,
hvis du ligger på 15 psi i tryk og har har de 5700 rpm burde din top fart ligge på 100 mph. alt efter båd type!
min kamarats båd med hans gamle motor havde en top fart på 100 mph på de rpm men han havde også 510 hk. er ikke sikker på om han havde AA eller bare A impeller..
Jeg sidder og læser om mit eget drev og det skulle kunne komme op på 110 mph med AA impeller, er bare bange for at jeg ikke har hk nok og så skal man igang med at skille motor ad, og det er helt klart mit mål at nå så må nok kigge lidt efter hvordan jeg opnår dette....
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Både: 1 Emner: 1 Svar: 16
men hvis det er topfart du vil ha, så skal du ha en rideplate på - det mangler du efter hvad jeg kan se - det er afgørende også, at du har styr på dit pre-preasure i for-bowlen (vi har sat et manometer på til at måle det under sejlads) og en loader scoop... men - ja - det er ikke nogen exact videnskab.
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Både: 1 Emner: 1 Svar: 16
Ja jeg skal have den målt efter, men helt galt er det ikke.
Husk du sejler med en Big Block - vores båd var født med det samme - vi har sparet over 100kg på motoren i forhold til før. Jeg synes den brød vandet for tungt med røven...
Uden motor i men inklusiv aptering bar vi rundt på skroget 2 mand... så den er måske lidt over 400 kg men ikke meget
90 knob med Jetdrev kræver seriøse kræfter og lav vægt
Der er jeg slet slet ikke.
426hk med A-impel giver en hastighed 60mph jf. CP Performance - vi har fået skåret en impel til motoren specielt, og sat et nozzle på for at styre turbinetrykket - så vi skulle kunne komme tæt på 70mph kva lavere vægt.
Men en Jetbåd bliver aldrig så god på topfart som en tilsvarende med skrue - den accelerer til gengæld MEGET anderledes. Du er velkommen til at kontakte mig hvis du iøvrigt har nogle ting du tumler med mht din egen renovering.
Mvh Thomas
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Både: 1 Emner: 1 Svar: 16
Takker - faktisk så ender vi med at beholde dem - de vejer og fylder minus i forhold til almindelige og det er en kæmpe fordel når den skal transporteres langt - så kan der ligges et overslag på den når stolene slåes ned - det giver også en anden fleksibilitet når vi sejler på tur med telt.
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 1 Svar: 3
Hej, jeg har lige et par spørgsmål,
Du skriver din tør vægt er 400 kg! Hvordan kan det lade sige gøre og er det uden motor (Min egen motor vejer 350 kg ) Så skriver du at din top fart kun er 65 mph! Hvordan har du målt denne med gps eller haj finne? Den burde vil lægge omkring 90 knob eller 100 mph når du har 400 hk+
Men ellers en alt for fed båd håber vi kan sejle om kap en dag.
jul 2011
Følger: 26 Følgere: 28 Både: 3 Emner: 37 Svar: 454
Thumbs up! sku godt håndarbejde det der, men det må ha kostet lidt knapper efterhånden! Eneste minus er måske din klapstole er det midlertidligt eller hvordan? og hvor sejler du henne med den?
Mvh kasper
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Både: 6 Emner: 40 Svar: 704
Hold nu kæft en modbydelig giftig satan du har fået fat i der:D
maj 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Både: 1 Emner: 2 Svar: 9
Giver du også lige en stemme,,,
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Både: 1 Emner: 1 Svar: 16
Hej allesammen - sorry - har været lidt fraværrende grundet udlandsrejse.
@martin s: du kan godt ære heldig at finde een herhjemme/EU - men vores har været i DK fra længe før 98, så den har en fordel ifht. CE mærking
@Anders P - tak! - og jeg glæder mig til at følge dit projekt - vi har fået skåret en impel her i vinter der skulle være helt optimal tilpasset vores HK-kurve fra motorbyggeren - så kan vi hive de sidste heste ud af vores dyr.
@Chris F
Tja - jeg har faktisk et par videoer på youtube - jeg gav bare lidt op på den tåbelige opbygning der er herinde - jeg har en hel gennemgang af renoveringen med billeder og video jeg ikke kan få lov at smide op, da det ikke kan renoveres efter upload. Øv. Tjek:
http://www.youtube.com/watch?v=-9EORFGdSjU
@SImon B
først og fremmest - ja den gamle kompressor er solgt.
I udgangspunktet så ville en kompressor være en fordel grundet momentkuren der bliver løftet betragteligt selv fra tomgang, men det er ikke bare noget "man gør" - i udganspunktet ville vi gerne have en højtydende båd, der havde super langt mellem servicebehovet og var relativ billig i drift... Det bliver alt sammen anderledes med en kompressor på, med mindre man tager den store pung frem
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Både: 1 Emner: 3 Svar: 23
er bare nysgærrig, om hvorfor du ikke har kompressor på den nu, det sad der da da du købte den???
og hvis det er, har du så solgt den?
jan 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Både: 1 Svar: 3
Satan det er en fed baad!
x-hoej givet helt klart!:)
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 11 Svar: 57
hvornår ser vi lidt film hvor den flyver på vandet ??
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 28 Både: 3 Emner: 15 Svar: 127
Dejligt at se en båd i stil med min egen herhjemme. Det kan være jeg må snylte lidt på dine erfaringer hen ad vejen.
Rigtig flot renovering.
Thumbs up og `Ekstra høj´ herfra.
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 11 Svar: 76
man købe dem her hjemme i dk.
eller skal de impoteres.
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Både: 1 Emner: 1 Svar: 16
Yes det er the shiiit
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 11 Svar: 76
den må give strit diller når den bliver fyret af.
V8 lige i nakken. bedre lyd findes ikke.
x høj fra mig
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Både: 1 Emner: 1 Svar: 16
yes
Smider lige en video op fra weekenden... vi er stadig ved at sejle den ind efter montering af ny oliekøler...
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Både: 1 Emner: 7 Svar: 101
Den må give lidt kriller i maven når den bliver skudt af :o)
Mvh Henrik
jun 2009
Følger: 1 Både: 1 Emner: 5 Svar: 9
hvad havde du i tankerne da?? sinde du sprøg??
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Både: 1 Emner: 68 Svar: 1.021
Jeg har godt set den der er jo bare en lille ekstra impeller foran den store den modvirker også kavetation på pladene,
jul 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 215
den kommer altid med hjem.
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Både: 1 Emner: 68 Svar: 1.021
Jeg syntes at ha læst 400,
Men man kan se kavetationens effekt på min propel der er dannet små "huller" i propellen, kavetations er jo små damp bobler der opstår på propel plades, og det kan ødelægge en propel, over lang tid altså,
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Både: 1 Emner: 68 Svar: 1.021
er en A, og må tage op til 400hk, hvis du skal over 400hk, skal du købe en i stål.
De kan købes på www.cpperformance.com
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Både: 1 Emner: 68 Svar: 1.021
Den hedder 7 1/4 med 60graders stigning,
maj 2008
Følger: 3 Følgere: 7 Både: 4 Svar: 9
Ok så render vi nok på hinanden i den kommende sæson kommer også på de kanter ind i mellem.
held og lykke med det flade vand...
maj 2008
Følger: 3 Følgere: 7 Både: 4 Svar: 9
ja kender det godt det med at arbejdet griber om sig
kæmper en kamp med at blive færdig med min skulle i på fredag men nej der går sgu mok 14 dage endnu...
du skriver limfjorden hvor sejler du fra ???
maj 2008
Følger: 3 Følgere: 7 Både: 4 Svar: 9
hej Thomas
mth. kulfiberen skal jeg nok holde dig opdateret...
men kunne ikke vente med at kommentere dit arbejde
det er sgu dejligt at se nogle der tør at give sig i kast med en sådan en omgang flot arbejde...
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Både: 1 Emner: 1 Svar: 16
Johnny - det første billede med motor er i - vi har blot smidt headers på for at vurdere slangeføring - det griber jo om sig, så nu skal all slange pludselig være rustfri flet
FORHÅBENTLIG har vi ny flexplate om 8dg - så skal den snart startes første gang. Vi har jo købt droop snoot til den - spændt på at se om det giver lidt extra løft...
feb 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1
hvor er billederne henne er nysgerig.det er sgu et flot setup.har du brugt cp performance
feb 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1
ja har lavet en 360 en gang kan ikke anbefales.havne politet syntes det var vildt .ja popeye er til salg,har købt 34 scarab
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Både: 1 Emner: 1 Svar: 16
.. og det lokker gevaldigt at få sparket liv hende.
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Både: 1 Emner: 1 Svar: 16
Takker - det bliver dét jeg gør fremadrettet - det andet her levner ikke rigtig plads til detaljerne
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Både: 1 Emner: 1 Svar: 16
Drenge det bliver nok DESVÆRRE ikke første prioritet - og Johnny - båden her er jo stærkere på det flade vand i Limfjorden. Lavede du iøvrigt nogensinde en 360er?
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 8
Det er da noget der vil frem, en høj stemme her fra
jul 2006
Følger: 24 Følgere: 23 Både: 6 Emner: 7 Svar: 35
hey fuck den er blevet fed, godt arbejde.
kommer du til poker run københavn 2010 ``?
feb 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1
gådt at se den igen.du har gådt nok gåde til den.husk poker run i københavn.
aug 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
Kan kun sige super lækker båd med klasse;-) Xhøj herfra...
mar 2007
Følger: 22 Følgere: 20 Både: 3 Emner: 8 Svar: 337
hvis du klikker på navn så ligger der nogen video af den hvor den sejler. men ja den sejler meget godt også i bølger tror næsten ikke den vælte har gjort mit for det.
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Både: 1 Emner: 1 Svar: 16
... kan man oprette en tråd eller lignende hvis man har en masse billeder fra projekter som dette?
mar 2007
Følger: 22 Følgere: 20 Både: 3 Emner: 8 Svar: 337
så kan min lille jet jolle nok ikke helt følge med... men fed båd.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Både: 1 Emner: 4 Svar: 20
velkommen
jul 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 3
velkommen...den er sgu rå
aug 2008
Følger: 19 Følgere: 50 Både: 4 Emner: 107 Svar: 353
er du gal mann den må være vild velkommen
apr 2009
Følger: 7 Følgere: 5 Både: 5 Emner: 9 Svar: 26
Fandme en fed båd, vellkommen til!!!
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Både: 1 Emner: 1 Svar: 16
Bevares - skulle lige finde ud af hvordan jeg kunne få billeder op med kommentarer på.