{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Polsko med afbryder
  • #1   4. maj Min hoved afbryder er monteret så den afbryder alt andet UNDTAGEN motoren som er sat direkte på batteriet FORDI hvis afbryderen svigter mens du sejler vil din lader ikke kunne komme af med strømmen og derfor vil den tage skade så derfor vil jeg svare NEJ det er ikke nogen god ide med denne afbryder på batteriet MEN hvis du har et forbrugs batteri kan den jo bruges på dette

  • #2   4. maj Hasse N: det havde jeg ikke lige tænkt over.
    Lige ny sidder der en del små ledninger direkte til batteriet, dem kunne jeg godt tænke mig at få ind over hovedafbryderen, jeg det er da noget af et arbejde, at skulle til at forlænge alle ledningerne. Kan man pille de små ledninger af batteriet, og så “forlænge” dem med et batterikabel op til hovedafbryderen?


  • #3   4. maj att: Thomas A

    Jeg har monteret 2 stk 12 volt Exide marinebatteri Dual jeg mener de er 80 eller 90 amp
    det ene er fastmonteret direkte sammen med motoren det andet bruger jeg så til brugsbatteri til lys / radio og instrumenter , jeg har paralel koblet disse to batterier og sat en afbryder plus ledningen på brugsbatteriet som jeg slår til når når jeg bruger den store motor eller når jeg kan se at brugsbatteriet kommer under 12,5 volt dette virker fint.
    det er jo kun instrumenter / lys og diverse andet tilbehør der skal sidde på brugs batteriet og du har vel en form for instrument bræt hvor alle disse tilg sidder ???
    har jeg misforstået noget må du endelig skrive tilbage
    Alternativt kan du da også sætte et skillerelæ i mellem de 2 batterier så sker det hele helt automatisk og de er nemme at montere men køb nu ikke noget billigt juks fra harald nyborg
    Jeg har en ven der lige har købt et annerkendt mærke til under 1000.-
    og det er bare en lille dims hvor der er3 sæt tilkoblinger 1 til motoren 1 til start batteriet og 1 til brugs batteriet jeg finder lige ud af modellen og forhandler hvis du gerne vil have sådan et


  • #4   4. maj att:Thomas A
    begge mine batterier er på 80 amp og kan købes på dette link
    https://www.bauhaus.dk/exide-marinebatteri-dual-er350-12v#go-to-attributes
    hvis du er interesseret i skillerelæet sender jeg dig link til dette også


  • #5   4. maj att:Thomas A
    her er linket til skillerelæet som også er APP styret
    https://www.batterilageret.dk/shop/victron-orion-tr-smart-5604p.html?CookieConsentChanged=1


  • #6   5. maj risikoen for at hovedafbryder fejler under sejlads er usandsynligt lille. Du vil opdage allerede når du starter båden hvis der er noget galt, for starteren er oftest den komponent der bruger mest strøm...Jeg har ingen erfaring med den type polsko med afbryder

  • #7   6. maj Jeg vil meget anbefale en hovedafbryder på batteriet også. Forrige sommer kortsluttede kablerne mellem batteri og motor på min båd, ca 2 sømil fra land og brød i brand. Heldigvis kunne jeg afbryde ved batteriet så kabelbranden kunne slukkes med pulverslukker.

    Årsagen var kablerne ikke var sikrede imod skarpe kanter hvor de gik ud af aluminiumsskroget på trods af de var forhandler monteret - selvfølgelig i samme rørføring som benzinslangen, der heldigvis ikke nåede at brænde helt over, ellers havde det nok gået helt galt.

    Forhandleren "beklagede" og satte nye kabler i u/b men jeg måtte betale for en føringsslange, da han jo "havde glemt den første gang".


  • #8   6. maj Blot for at illustrere hvad en ledningsbrand kan smelte på kort tid. Fra motoren begyndt at gå underligt, til min søn råbte "far det brænder" og jeg fil slukket ilden gik der måske 2 minutter

    profilbillede
  • #9   6. maj Per T. Jeg har også en hovedafbryder imellem motor og batteri. Jeg har dog også en del små ledninger siddende direkte på batteriet, derfor vil jeg montere en polsko med afbryder, så alt (blæser, anlæg, lys) osv afbrydes.

  • #10   7. maj @Thomas, det lyder lidt fuskeragtigt med små ledninger direkte på batteri terminalerne, er der sikringer i kredsene?
    Den rigtige måde vil være at trække et (afsikret) kabel til en terminalbox hvorfra de små ledninger så kan forgrenes - evt med sikringer til hver gruppe, afhængig af forbrug.

    Min brand opstod i startkablerne mellem motor og batteri, de er af gode grunde ikke afsikrede og derfor blev kortslutningen så voldsom


  • Grand
    Grand Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 39
    #11   9. maj Den på billede har jeg på, så kan jeg nemt afmonterer batteri om vinteren og undgå alt "krybeforbrug"

  • #12   9. maj att : Grand
    ville det ike være nemmere bare at tage den ene pol af


  • Grand
    Grand Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 39
    #13   10. maj Du skruer den grønne fingerskrue af, og fjerner kablet. Du slipper for at ligge og rode med værktøj.

Kommentér på:
Polsko med afbryder

Annonce