{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
397 visninger | Oprettet:

Henrik  C
Henrik C
Tilmeldt:
18. okt 2023
Følgere: 13 Emner: 4 Svar: 18

Yamaha 40 hk 2-takt tomgangs problem {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Købte sidste år min båd med en 40 hk 2-takt Yamaha.
Motoren springer lige igang og sejler helt perfekt. Men når den skal stå tomgang hukker og skyder den i det. Så når jeg skal ligge i tomgang skal jeg hive den lidt på “choker/gas” håndtaget og andre gange kan den gå så fint tomgang, men når den så lige slår en skid er den lige ved at blive kvalt?
Sejlede kun en gang i den sidste år og der bemærkede jeg det ikke.
Den har fået frisk benzin og friske tændrør.
En anden fortalte mig at det var normalt for højtydende 2 takts motore, men det tror jeg nu ikke da jeg kan se på videoer at andres kan stå fint og roligt i tomgang


Jeg har vedhæftet en video hvis det virker. Ellers kan jeg sende en hvis der sidder en der tror han har en god ide til problemet 😊


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Yamaha 40 hk 2-takt tomgangs problem
  • #1   21. apr Din video upload vises ikke, jeg tror du skal oprette en video og lægge linket til den op, hvis den skal ses her i tråden.

    Hvis du kan få den til at gå bedre med choker, får den jo for mager blanding i tomgang. Der må være en blandeskrue på karburatoren, den skal som udgangspunkt stå 1½ omgang fra lukket stiling. Prøv at skrue den forsigtigt i og tæl omdrejningerne imens, og skru den så tilbage igen og juster ½ omgang ekstra ud.

    Det kan også være falsk luft mellem karburator og motor, det er lidt "værre" da det også giver mager blanding når du sejler med gas. Kig den grundigt efter, og start motoren op med spulemuffe, lad den gå i tomgang og sprøjt så lidt startgas omkring karburatoren og muffen ind til motoren. Går motoren op i omdrejninger når du sprøjter et bestemt sted, er der en lille revne der.


  • Henrik  C
    Henrik C Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 13 Emner: 4 Svar: 18
    #2   21. apr Hej Per. Jeg har uploaded 2 på YouTube da man ikke kan her inde mere. Link kommer i bunden.

    Jeg fulgte en meget fil guide og fået justeret alt på den her i eftermiddag. Tænding, fuld gas spjæld, luft dyse osv. men det hjalp ikke en ski🤯
    Til sidst smed jeg de gamle tændrør i og det hjalp en smule på det. De gamle var pænt brune og de nye jeg har sejlet 2 ture med var sorte og fugtige.
    De gamle tændrør var et varme tal koldere og hed b6hs. Ville forkæle den og give den nye her i vinter og købte b7hs da det er det der står i manualen. Ved ikke om det kan have så meget at sige smiley

    https://youtube.com/shorts/KLF1rgvNpCo?si=eT6MdjGuGB8nEo4x

    https://youtube.com/shorts/KgFaxJvAtYo?si=lff_MiECArQ2aUIv


  • #3   22. apr Højere tal betyder "koldere" tændrør, lavere tal "varmere" tændrør. Dvs B7HS er koldere end B6HS, dvs den kan tåle mere varme, til gengæld brænder den ikke så nemt ren.

    Din motor bruges overalt i verden, og der er forskel på at sejle fuld gas i 35c i 25c vand i Caribien og gå i tomgang i 5c luft og 8c vandhanevand - eller 5c havvand. Derfor ser du de nye B7HS er sorte imes de gamle B6HS er pænt rene.

    Hvis den kører bedre med B6HS ville jeg ikke tøve med at bruge dem - evt sætte et friskt sæt på til sæsonen.

    Husk også en påhængsmotor ikke går optimalt med spulemuffer, der er udstødning gennem vandet og når skruen er fri, mangler den modstand.

    Jeg synes ikke din motor lyder specielt dårligt på videoerne, måske den bare skal have frisk benzin i tanken, de varme (B6HS) tændrør tilbage og ud og sejle en god tur med lidt gas på?


  • Henrik  C
    Henrik C Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 13 Emner: 4 Svar: 18
    #4   22. apr Det må jeg prøve. Anskaffer mig en tønde at sætte den ned i.
    Det er også lidt svært at høre på video, men de “prutter” den slår lyder lidt som når den skyder baglæns i luftfilteret. Dog kan man se og høre det er gennem udstødningen.
    Må have den kørt varm med de gamle tændrør og se om de virkelig giver en forskel.

    Benzinen er frisk på den smiley


  • Henrik  C
    Henrik C Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 13 Emner: 4 Svar: 18
    #5   22. apr Fik den lige en tur i havnebassinet her til aften. Der er desværre ingen forskel. Den laver også en stor plamage i vandet af olie/brændstof, men går ud fra en 2 takter vil lave det?
    Prøver at få renset kaburator, for den køre så fint lige til den slår choker fra. Tænker om den måske først der kommer over og skal udnytte tomgangs dysen?


  • #6   22. apr Når en motor "popper" i udstødningen er det som regel fordi blandingen er for mager. Det tyder det jo også på hvis den går bedre med choker. Men det kan jo også være de gamle tændrør der driller.

    Har du overvejet at vejret kan spille ind? Det er vel 5-8c nu, hvad var det i sommers da den gik perfekt? Des koldere det er, des federe blanding skal motoren have, simplethen fordi kold luft fylder mindre end varm luft, og der derfor kommer flere luftmolekyler ind per cylinderslag

    Har du kigget på blandeskruerne, kan se du fandt en gammel tråd med en video af hvordan motoren skal justeres? Det er godt nok en 4-takts motor, men princippet er det samme https://www.youtube.com/watch?v=bsHCMJnRY9A&t=606s

    Jeg vil nok foreslå at købe nye "varme" tændrør og nulstille blandingskruerne først, og så se hvordan den kører. Er det det samme, så rens karburatoren, tomgangsdysen kan jo være sat til med skidt

    Oliefilm i vandet er normalt med 2-taktere, derfor skal du bruge marine olie der er nedbrydeligt i naturen


  • Henrik  C
    Henrik C Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 13 Emner: 4 Svar: 18
    #7   23. apr Jamen hvordan fungere choker eller prinestart på sådan en? Jeg kan ikke se den nogen ekstra luftspjælde eller at den giver mere gas?

    Jeg købte båden i oktober og sejlede en enkelt tur der, og der syntes jeg ikke der var noget. Da den stod og skulle køre varm for at skulle vinter konserveres gik den også super fint i tomgang.

    Jeg har set den video, og også denne her
    https://youtu.be/msNWU0fAces?si=NICLLGtC4QMoKqed
    Så har grundindstillet alt på den🤷‍♂️

    Har en kollega hvis far har ultralydskar, så kan de komme en tur der i smiley

    Det er super, tænkte nok det bare var fra udstødningen 😁


  • Henrik  C
    Henrik C Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 13 Emner: 4 Svar: 18
    #8   23. apr Har skildt den ad her til aften. Membranerne på 2 af cylindrene vil ikke sige den velkendte lyd når man blæser igennem dem. Cyl 3 vil gerne give lyden. Kan det være noget så simpelt som kun dem?

  • #9   23. apr Det lyder meget sandsynligt. Hvis membranerne ikke slutte tæt, trykkes luft/benzin blandingen bagud igennem karburatoren og kan endda give "smældelyde".

    På nogle totaktere kan man vende selve den tynde membranplade om, ellers må du købe nogle nye


  • Henrik  C
    Henrik C Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 13 Emner: 4 Svar: 18
    #10   28. apr Lige en opdatering…

    Den spinner simpelthen som en mis nu. En rensning af kaburatorene i ultralyds kar og nu spiller det bare 😁👍


  • #11   28. apr Dejligt at høre, tak for opdateringen smiley . Hvad med membranerne, var det falsk alarm?

  • Henrik  C
    Henrik C Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 13 Emner: 4 Svar: 18
    #12   29. apr Tjah, jeg skal ikke kunne sige om den vil gå endnu bedere med et par nye. Men det koster 600kr pr stk 😅 jeg ved ikke om modtrykket kan være med til at få dem til at holde tæt nok når den er igang:)

    Jeg har fået fat i en balje og starte den op i. Nu syntes jeg den har en “banke” lyd ned i gennem benet, men det er nok fra akslen der går igennem, der er jo ingen midter leje? Så tænker det er normalt


Kommentér på:
Yamaha 40 hk 2-takt tomgangs problem

Annonce