{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.619 visninger | Oprettet:

Haster - Tænding aktiverer ikke start-motoren {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Jeg har en Mercury 90 HP 4-taks påhængsmotor.

Jeg skulle forsøge at starte motoren for første gang i år, og jeg har bygget ny styrepult så der har været rodet lidt med elektronikken, men jeg mener selv at have samlet det som det var sidst den fungerede.

Når jeg drejer nøglen sker der intet - startmotoren reagere ikke, og der er ikke nogen "klik" lyd eller andet. Omdrejningstælleren reagere dog ved at nålen hopper en lille smule når jeg sætter tænding på.

Batteriet virker fint (trim, dykpumpe m.v. fungere)

Når jeg måler spændingen på start-motoren, siger den 12 volt (også når der IKKE er tænding på) så den får altså strøm.

Er der nogen ideer, eller noget jeg kan teste af for at komme lidt nærmere på problemet?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Haster - Tænding aktiverer ikke start-motoren
  • #1   20. jun 2014 Det tyder på at dit start-relæ ikke får strøm, man skal kunne høre et tydeligt klik, når relæet slår til, det er som regel en dårlig stel..

    Tag en spændingsmåler, og tjek så de forbindelser der går fra tændning til relæet, og osv. det kan selv an lægmand finde ud..


  • #2   20. jun 2014 Det giver rigtig fin mening - den eneste udfordring er, at jeg ikke aner hvordan starter-relæet ser ud eller hvor jeg kan finde det .. er der noget generelt jeg kan gå efter?

  • #3   20. jun 2014 Hvis din viden på omtrådet er så ringe, så find dig en ven eller lign, der ved hvordan en motor er opbygget og virker..

    På nogle startmotor er relæet bygget ind i startmotoren, men på de fleste, sidder relæet for sig selv...


  • #4   20. jun 2014 Ja, jeg søger netop hjælp herinde fordi min viden om bådmotorer ikke er helt så stor som jeg kunne ønske. Jeg kan naturligvis godt finde et værksted der kan hjælpe, jeg synes blot det var værd at forsøge herinde først, da folk som regel er gode til at hjælpe - og derudover ville jeg rigtig gerne på vandet med den i morgen.

    Jeg har vedhæftet et billede af startmotoren .. kan det evt. kaste lys over hvor relæ'et sidder? - for jeg kunne ikke umiddelbart finde et relæ i nærheden af motoren.


    profilbillede
  • #5   20. jun 2014 Relæet er en elektrisk kontakt der slutter strømmen fra batteri til startmotor. Du burde se den hvis du følger det røde kabel fra batteriet til startmotoren

  • #6   20. jun 2014 Ok, jamen så er det vel den "cylinder" som det røde kabel er monteret på, på billedet? - Det ser dog ud til at både rød og sort kabel sidder ganske godt skruet på (og når jeg måler spændingen fra det røde kabel og på hvilket som helst metal på start-motoren, viser den også 12 volt)

  • #7   20. jun 2014 Du skal huske, at den kan være indbygget i selve startmotoren.

    Ellers, prøv at tjekke billedet...


    profilbillede
  • #8   20. jun 2014 Super - jeg kan se at det røde kabel går direkte fra batteriet og op hvor man kan se den er monteret på mit billede, så jeg går ud fra at relæ'et så sidde i den den cylinder. Jeg prøver lige at åbne den og vender tilbage om 10 minutter ...

    Jeg kan i øvrigt tilføje at jeg slet ikke har haft åbnet ind til motoren efter den sidst fungerede - så det ville være mest logisk at det var noget oppe omkring tændingslåsen da jeg har rodet med den del - men jeg kan naturligvis ikke være sikker.


  • #9   20. jun 2014 Det tyder på, at fejlen er en fejl 40, den der skyldtes at du har byttet lidt om på kablerne, eller ikke fået lavet en ordentlig stel, ved selve tændningen...

    Dit relæ er bygget sammen med din startmotor i dette tilfælde...


  • #10   20. jun 2014 kontroller at der kommer 12v på den tynde ledning der går til startrelæet når du aktiverer startnøglen - hvis ikke så er det din tændingslås der er istykker eller forkert monteret - hvis der gør, så er det dit start relæ der har sat sig.

  • #11   20. jun 2014 Den var ikke lige til at skylle ad og komme ind til relæ'et da der er meget lidt plads, så jeg tør ikke rigtig gøre mere ved det - men jeg tænker også at når jeg kan måle 12 volt på den det røde kabel, med stel fra metallet på start motoren, så må den del vel være ok.

    Udover det sorte og røde kabel (tykke) går der ét tyndt kabel til startmotoren, som er sort. Så skal det tynde sorte kabel + stel give 12 volt når jeg drejer nøglen, eller hvordan? (det undre mig at kablet er sort, hvis der skulle være + på det .. )


  • #12   20. jun 2014 tro mig, strømmen er ligeglad med farven på ledningen smiley

    se på brumbass'sseess tegning - relæet har stel fra chassiet på selve starteren og mangler kun en plus for at slutte kredsløbet.


  • #13   20. jun 2014 Det kan sagtens være en sort plus, som Søren H så rigtigt skriver, så er strømmen ligeglad med farven på kablerne, og det er dem så har bygget din motor også, de har blot fulgt de farvekoder som ingeniørene har givet dem...

  • #14   20. jun 2014 Ok smiley Når jeg måler plus på den tynde ledning, og minus på stel - er der ingen reaktion når jeg drejer nøglen, så det kunne meget vel være problemet, hvis den skal få relæ'et til at slå til.

    Det kabel der går fra motoren til tændingslåsen, som har en del forskelligfarvede ledere i, har én leder som ikke er forbundet. En sort leder med en hvid stribe. Jeg mener ikke den var forbundet da jeg skilte det ad, men jeg er bestemt ikke sikker, måske det kan være den? Jeg er så bare i tvivl om hvor jeg skal forbinde den, hvis det ER den.


  • #15   20. jun 2014 Tjek om det er en stelledning, er den det, så kan de aldrig skade at slutte den til, man kan kun få for lidt stel, aldrig for meget...

    Den hvide stribe, kunne godt tyde på, at det er en stel, og den slags ledninger, er som regel tykkere end plus-ledninger..


  • #16   20. jun 2014 Jeg kan bare ikke finde et wire diagram som viser hvad de forskellige ledere fra kablet bruges til - de fleste går op til tændingslåsen. Men jeg er så også i tvivl om hvor jeg kan finde stel oppe i styrepulten, og altså - hvor jeg skal forbinde ledningen med den hvide stribe.

  • #17   20. jun 2014 Hvis du er i tvivl om stel, så træk en ny stelledning nede fra batteriet..

    Det er næsten umuligt at guide dig igennem, når din viden er så lille, beklager, det er ikke for at være ond, men sådan er det desværre.

    Du bliver nødt til at få fysik hjælp af en ven eller nabo, der ved lidt om sagen..

    Skriv hvad by du bor i, måske et medlem herinde, kunne kigge forbi og hjælpe dig.


  • #18   20. jun 2014 Jeg forstår godt at det er en vanskelig opgave, men jeg har allerede haft stor gavn af den hjælp jeg har fået, og har nu en langt bedre ide om hvor problemet ligger så det er bestemt en stor hjælp!

    Jeg vil prøve at sætte stel/minus på ledningen og se om det virker - ellers tænkte jeg .. kunne jeg ikke prøve at trække et kabel og sætte 12 volt direkte på den tynde ledning der sidder på startmotoren, blot for at se om relæ'et virker om motoren starter? - eller kan jeg risikere at ødelægge noget elektronik ved at gå den vej?


  • #19   20. jun 2014 Du kan risikere at kortslutte noget, og så er det lige pludselig en helt anden sag..

    en Stelledning er uskadelig, men en ledning med 12 i, fra et batteri, kan virkligt lave skader på elektronikken, og mange brænde er opstået, når ukyndige har prøvet sig frem, uden at vide hvad de havde med at gøre..

    Kære Morten S. Prøv nu et skrive navnet på byen, og/eller spørg dine venner eller naboer, der er nok nogle der kan hjælpe dig..


  • #20   20. jun 2014 Ok - det vil jeg så undlade.

    Båden står lige nu i Rødovre på trailer, og havnepladsen er i Vallensbæk. Skulle en have tid og mulighed for at ligge vejen forbi ville jeg naturligvis være dybt taknemlig, og gerne give noget som tak for hjælpen. Jeg har desværre ikke nogen i min omgangskreds (mig bekendt) som vil kunne hjælpe med denne type opgave.


  • #21   20. jun 2014 Du kunne også spørge på havnen, jeg tror de fleste der, med glæde vil hjælpe dig, alle os bådtosser, er jo forenede sjæle..



  • #22   20. jun 2014 Det er selvfølgelig en mulighed. En ting der i øvrigt undre mig - der går kun det ene kabel fra motoren op til styrepulten, med alle lederne til tændingslås, omdrejningsmeter osv.. er det ikke meget ulogisk at sende en leder op til styrepulten kun for at få stel, når det jo er masser af stel fra batteriet til motoren?

  • #23   20. jun 2014 Jeg forstår ikke hvad du mener ?

    Mener du plus-ledning, stel-ledning eller signal-ledning, når du skriver leder ?

    Der er de 3 slags ledninger, og man skal vide hvor og til hvad hver enkelt ledning er..

    De er så alle farvekodede, så en mekaniker kan se forskel og vide hvad de forskellige ledninger er til, når og hvis det skal repareres...



  • #24   20. jun 2014 Jeg mener - den eneste ledning oppe ved styrepulten som jeg er i tvivl om jeg har forbundet korrekt, er den sorte med hvid stribe. Vi snakkede om, at den muligvis skulle have stel. Det jeg ikke forstår er - hvorfor overhovedet lave en ledning fra motoren op til styrepulten, blot for at få stel? - Motoren har jo stel fra det sorte kabel fra batteriet ...

    Men hvorom alting er - jeg har jo målt at den tynde ledning som sidder på startmotoren, ikke giver +12v når jeg drejer nøglen - så vi kan vel konkludere at det er problemet, og så kan jeg vel følge den op til tændingslåsen og sikre at den er forbundet ordentligt - er det ikke "bare" det?


  • #25   20. jun 2014 det kan jo være den der fortæller din starter den skal starte.
    hvad årgang er din motor evt det fulde model nr.


  • #26   20. jun 2014 Jaa, men så bør den vel skulle sidde ved tændingslåsen - det ved jeg at den ikke gjorde, da den har et spade-stik på, og det kan man ikke montere på tændingslåsen.. ellers må du rette mig hvis jeg tager fejl.

    Serienummeret er OT302078 og den er fra 2003


  • #28   21. jun 2014 Det første link har jeg været inde på flere gange, men for mig at se er der kun service manualer. Det andet link virker ikke, men jeg prøvede dog at søge videre på 1manual.com som du henviser til, og ganske rigtigt er der et wire diagram i en af manualerne som formentlig kan hjælpe - det vil jeg forsøge mig med i morgen når det bliver lyst igen! Mange tak!

  • #30   21. jun 2014 eller har du evt fået sprunget sikringen til styrekablet.. (sidder i motoren )

  • #31   23. jun 2014 Lau
    Jeg har ikke rodet med ledningerne der går op til gashåndtaget, men jeg vil alligevel lige checke dem når jeg er hjemme.

    omc
    Ok - det vil jeg give et forsøg også!


  • #32   24. jun 2014 Så kom jeg et godt skridt videre!
    Ved at bruge det wire-diagram som torben r linkede til, kunne jeg finde frem til hvilket kabel fra tændingslåsen som skal give 12v når nøglen drejes - det sker også, men kablet går op forbi gashåndtaget, og derfra går der ikke 12v ud igen - det er altså oppe i gashåndtaget at fejlen er, som Lau meget rigtigt foreslog.
    Naturligvis begyndte det nu at vælte ned med regn så snart jeg havde skilt det hele ad, så jeg må pause fejlsøgningen, men jeg vender naturligvis tilbage når jeg har set på det!


  • #33   25. jun 2014 Så lykkedes det - problemet viste sig at være, at jeg simpelthen havde monteret gashåndtaget forkert, så når det stod i frigear, var motoren rent faktisk i gear, så man kan jo glæde sig over at den rent faktisk have sådan en sikkerhedsfunktion. Jeg fik rettet håndtaget, og så startede den første gang!
    STOR tak til alle der har hjulpet, det var rigtig rart at få løst problemet, uden en stor værkstedsregning - nu skal der sejles!


  • #34   25. jun 2014 Lidt af en fejl 40 smiley

    Godt du fandt fejlen, så du kan komme på vandet igen....


  • #35   26. jun 2014 Det var da også lige noget af en fejl søgning lol men godt og læse der ikke var noget andet med den. Go vind vand og alt det der. Men nu har han da fået et større indblik i 12v i båden. Men får stadig selv lange løg af tingene når de driller. Og selv dygtig til at over se de åbentlyse ting hehe ik Meka gas spjæld

  • #36   26. jun 2014 ja så er der mig der venter på resavedele så jeg også kan komme på vanden igen...

  • #37   26. jun 2014 ja da lasse ...gas spjæld... som du overså...

  • #38   27. jun 2014 yups hehehe


Kommentér på:
Haster - Tænding aktiverer ikke start-motoren

Annonce