Mariner 40EFI årg. 2003 hul i udstødning. {{forumTopicSubject}}
Efter en tur bed jeg mærke i af det lød som om der kom falsk luft/udstødning ud et eller andet sted. Egentligt troede jeg det var en slange der var mørnet eller gummidutten under "sladrestrålen" der var faldet af. Nu er det jo altid værre end forventet, så da jeg fik skjoldene af så jeg at der er tæret hul som på billedet. Så er spørgsmålet jo: Hvor slemt er det og hvad kan gøres?
Jeg har overvejet at kradse det mørnede aluminium ud til der er fast materiale og lappe hullet med plastic padding eller kemisk metal. Dog er jeg i tvivl om det holder da jeg ikke kan komme ind fra bagsiden og glatte det ud. Til det problem overvejer jeg at bore 2-4 huller (røde streger) med et 3mm bor ved siden af hullet som skal lappes i en vinkel på 45 grader fra lodret på hullet, for at det kemiske metal kan få noget at bide i og derved lave en god vedhæftning. Er der nogen der har erfaringer med den slags reparationer Hvad siger de af jer der ved noget om det? og i hvor vidt omfang er der flere tæringer undervejs eller er det bare et meget tyndt sted/støbefejl. Der burde være mange flere ture i den for motoren har kun gået 174 timer ifølge Smart Craft System Monitoren
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 26 Både: 2 Annoncer: 1 Emner: 50 Svar: 530
aug 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 21 Svar: 354
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 26 Både: 2 Annoncer: 1 Emner: 50 Svar: 530
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 8 Svar: 10
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
jun 2012
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 63
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
apr 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 9
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 8 Svar: 10
Jeg tog en minisliber og gik i gang. Hullet der oprindeligt var 1x2mm blev til 15x10mm før jeg syntes der var nok gods. Jeg sleb malingen af i ca. 2cm omkreds rundt om hullet og gjorde aluminiummet godt rug med en diamantslibestift. derefter lavede jeg en lille blanding af tyndflydende kemisk metal som kan tåle over 100 grader celcius. Med den blanding kunne jeg trække en hinde over hullet, lidt ligesom en sæbeboble der hænger over kanten på et glas. Da det var tørt satte jeg noget malertape rundt om hullet så det dannede en lille lomme som en større blanding af det kemiske metal kunne være i. Da lommen var fyldt lagde jeg tapen op og trykkede let på den så der blev en ca. 5mm tyk lomme af kemisk metal hele vejen rundt. Det kemiske metal jeg fandt i BT er meget tyndt flydende af sådan noget at være, og hæfter derfor ganske udemærket. På pakningen står der at det bla. er til motorblok, topstykke og karosseri, så mon ikke det kan tåle noget temperatur. Om det holder, tjaa det må tiden jo vise. Hvis ikke, må jeg jo skille det det hele ad. Jeg tror fremover jeg vil prøve at skylle motoren hver gang, for på den måde at få motoren til at holde lidt længere. Dit hul ser noget større ud end mit, men hvis du lægger et stykke tape i kanten kan du måske bruge min fremgangsmåde alligevel. Uanset hvad ville jeg nok gå til sælger først.
En gut nævnte for mig at når det først er godt slidt og tæret er der store chancer for at man kommer til at knække noget eller få flere revner i aluminiummet når du skiller det ad. Derfor foreslog han at jeg skulle være opsat på at det kunne løbe op i 8-10.000kr. hvis jeg gik i gang med at skille det ad...
Jeg håber du får det løst på den ene eller anden måde. God vind.
okt 2011
Følger: 3 Svar: 7
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 8 Svar: 10
okt 2011
Følger: 3 Svar: 7
God lyst
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 8 Svar: 10
Jeg førsøgte mig i første omgang med kemisk metal som kunne holde til 200+ grader. Efter nogle timer på vandet knækkede det pludseleg af, så det duer ikke hvis der er andre der læser med.
Efter svejsning af mellemplade og benet kunne jeg ikke få spændt til det korrekte moment, og det hele endte med at der knækkede en bolt...
Jeg tænkte jeg ville prøve om det virkede, så jeg testede motoren da jeg nu havde fået det hele samlet. Motoren kørte fint, men motorolien kom med ud sammen med udstødningen gennem propellen. Det er jo ikke helt meningen, men jeg havde lagt mærke til at de nye metalpakninger jeg havde købt var dobbelte, og da jeg havde brugt silikone på metalpakningen, var der jo silicone mellem yderlagene men ikke mellem selve metalpladerne. Svejsningerne var ikke planet ordentligt grundet afslibning med vinkelsliber, så jeg gik ud fra at olien måtte trænge imellem metalpakningerne og ud i vandstrømmen.
Nå, tingene blev skilt ad, den knækkede bolt blev pillet ud, nye bolte indkøbt etc. Der blev svejst mere materiale på "mellempladen" og "motorbenet" og delene blev planet af på en fræser. Metal pakningerne blev skilt fra hinanden, så der kun er var et lag som på den originale metal pakning. Delene blev samlet med silicone igen, som nu sluttede tæt til begge sider af metal pakningen.
Desværre var resultatet det samme som før. Der kommer meget olie ud sammen med kølevandet og det leder mig til spørgsmålet:
Hvad kan der være galt, og hvorfor er den blevet utæt. Som jeg kan se det, bliver olien suget op af bundkarret som er en del af det nedre ben. Ud over det burde der ikke opstå overtryk i motorbenet, så med mindre benet er revnet, burde olien kun være under tryk oppe i selve motorblokken "powerhead" og den har jeg ikke pillet ved.
Er der nogen der har en ide til hvad det kan være, og om det kan være jeg har spændt det så hårdt i første omgang at blokken er flækket? jeg vil mene blokken burde være markant stærkere end benet. Men det korte af det lange er at den ikke var tæt før og ikke nu.
Uploaded er et billede af svejsningen
Mariner 40EFI årg. 2003 hul i udstødning.